دور همی

به وبلاگ من خوش آمدید

:: اسپرت اریو
:: اپشن اریو z300
:: کادو تولد
:: همسریابی
:: درگاه پرداخت

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دور همی و آدرس noghtehchin.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و حوا (ع)

ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع) و حوا (ع)
مجموعه: زندگینامه بزرگان دینی

فرزندان حضرت آدم

ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم (ع)


یکی از مورخین و تاریخ نگاران بزرگ بشریت، پروردگار عالم و کتاب مقدس قرآن کریم است که با بیان روایت های مختلف، تاریخ اسلام را ورق می زند.

حضرت آدم (ع) و حوا (ع) وقتی که در زمین قرار گرفتند، خداوند اراده کرد که نسل آن‌ها را پدید آورده و در سراسر زمین منتشر گرداند. پس از مدتی حضرت حوا (ع) باردار شد و در این وضع حمل، از او دو فرزند دو قلو، یکی دختر و دیگری پسر به دنیا آمدند.

نام پسر را «قابیل» و نام دختر را «اقلیما» گذاشتند. مدتی بعد که حضرت حوا (ع) بار دیگر وضع حمل نمود، باز دو قلو به دنیا آورد که مانند گذشته یکی از آن‌ها پسر و دیگری دختر به نام‌های پسر «هابیل» و دختر «لیوذا»گذاشتند.

فرزندان بزرگ شدند تا به حد رشد و بلوغ رسیدند. برای تامین معاش، قابیل شغل کشاورزی را انتخاب کرد، و «هابیل» به دامداری مشغول شد. وقتی که آن‌ها به سن ازدواج رسیدند، خداوند به آدم (ع) وحی کرد که قابیل را با «لیوذا» هم قلوی «هابیل» ازدواج کند.

حضرت آدم (ع) فرمان خدا را به فرزندانش ابلاغ کرد، ولی هواپرستی باعث شد که قابیل از انجام این فرمان سرپیچی کند، زیرا «اقلیما» هم قلویش زیباتر از «لیوذا» بود، حرص و حسد انچنان قابیل را گرفتار کرده بود که به پدرش تهمت زد و با تندی گفت: «خداوند چنین فرمانی نداده است، بلکه این تو هستی که چنین انتخاب کرده ای؟».

اما حضرت آدم (ع) برای اینکه به فرزندانش ثابت کند که فرمان ازدواج از طرف خدا است، به «هابیل» و «قابیل» فرمود: «هرکدام چیزی را در راه خدا قربانی کنید، اگر قربانی هر یک از شما قبول شد او به آنچه میل دارد سزاوارتر و راستگوتر است.»

فرزندان این پیشنهاد پدر را قبول کردند، و «هابیل» که گوسفند چران بود، از بهترین گوسفندانش یکی را چاق و شیرده بود برگزید، ولی «قابیل» که کشاورز بود، از بدترین قسمت زراعت خود خوشه‌ای ناچیز برداشت. سپس هر دو بالای کوه رتند و قربانی‌های خود را بالای کوه نهادند، طولی نکشید صاعقه‌ای از آسمان آمد و گوسفند را سوزاند، ولی خوشه زراعت باقی ماند. به این ترتیب قربانی هابیل پذیرفته شد، و روشن گردید که «هابیل» مطیع فرمان خداست، ولی «قابیل» از فرمان خدا سرپیچی می‌کند.



:: موضوعات مرتبط: مذهبی، ،
:: برچسب‌ها: فرزندان حضرت آدم , ماجرای ازدواج فرزندان حضرت آدم , روایت های مختلف، تاریخ اسلام,
نوشته شده توسط Maryam Khayami در پنج شنبه 16 آذر 1396

مذهبی ترین کشورهای دنیا کدامند ؟

دین، به مجموعه باورها و اعتقاداتی گفته می‌شود که طریقه‌ی زندگی صحیح را به انسان‌ها می‌آموزد. هر کشور و هر گروه از مردم، باورهای غالب خاص خود را دارند. در ایران، دین اکثریت، اسلام و در غرب نیز دین بیشتر مردم، مسیحیت است. هدف ما در این مقاله، معرفی کشورهایی است که بیشترین تعداد افراد مذهبی درون مرزهای خود را دارند.

۱۰. مراکش (۹۳٪ در سال ۲۰۱۵)

مراکش

مراکش، یکی از مذهبی‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. بر اساس یک نظرسنجی منتشر شده در سال ۲۰۱۵، تقریباً ۹۳٪ از شرکت‌کنندگان، دین را بخشی مهم در زندگی خود قلمداد کردند. در مراکش، حدوداً ۹۸٫۷ درصد از مردم مسلمان، ۱٫۱ درصد مسیحی و ۰٫۲ درصد نیز یهودی هستند.

 

مذهب، قسمت عمده‌ی زندگی مردم مسلمان مراکش را در بر گرفته است. مسلمانان مراکش، روزانه ۵ بار نماز را بر پا داشته و در طول ماه رمضان، از طلوع تا غروب خورشید را روزه می‌گیرند. اگرچه پیروان دیگر مذاهب این کشور، اجازه‌ی انجام اعمال مذهبی خود در این ماه را دارند، اما حق خوردن، نوشیدن، سیگار کشیدن و جویدن آدامس در انظار عمومی را ندارند. تعطیلات هفتگی رسمی این کشور، جمعه است تا بتوانند در آن به ادای «نماز جمعه» بپردازند. مردم مراکش، حرمت خانواده‌ی خود را گرامی داشته و در اعتلای آن همواره تلاش می‌کنند. نظام خانواده و احترام به بزرگان و والدین، از ارزش معنوی بسیار بالایی در مراکش برخوردار است.

۹. گرجستان (۹۳٪ در سال ۲۰۱۵)

گرجستان

اکثریت مردم گرجستان، یعنی چیزی در حدود ۸۳٫۹ درصد، به مذهب مسیحیت ارتدکسی معتقدند و از پیروان «کلیسای ارتدکس گرجستان» هستند. از میان تعداد باقی مانده، ۱ درصد به کلیسای ارتدکس روسی، ۳٫۹ درصد به کلیسای پاپ آمریکا و ۰٫۸ درصد نیز به مذهب کاتولیک معتقدند. تعداد اندکی هم مسلمان و یهودی در این کشور وجود دارد. طبق نظرسنجی انجام‌شده در گرجستان، ۹۳٪ از مردم این کشور اعلام کردند که دین و مذهب با تمامی بخش‌های زندگی آن‌ها عجین شده است.

۸. بنگلادش (۱۰۰٪ در سال ۲۰۰۹ و ۹۳٪ در سال ۲۰۱۵)

بنگلادش

از آن‌جایی که ۸۸٪ از جمعیت بنگلادش مسلمان هستند، می‌توان مدعی شد که اسلام، نقش بسیار مهمی در زندگی روزمره‌ی مردم این کشور ایفا می‌کند. بنگلادش یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای مسلمان دنیا است. همچنین اسلام، دین رسمی این کشور نیز محسوب می‌شود. جشنواره‌ها و مراسمات مذهبی، همه ساله با جلال و شکوه خاصی در این کشور برگزار می‌شود. مردم بنگلادش طی نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۹، اعتقاد قلبی و راسخ خود به دین و مذهب را با قاطعیت و میزان ۱۰۰ درصدی نشان دادند. البته این میزان، در سال ۲۰۱۵ به ۹۳٪ کاهش یافت.

۷. ارمنستان (۹۳٪ در سال ۲۰۱۵)

ارمنستان

تقریباً ۹۳٪ از مردم ارمنستان، مسیحی و از پیروان کلیسای پاپ ارمنی هستند. گفته می‌شود، مسیحیت برای اولین بار، از طریق فرستاده‌ی خود حضرت مسیح وارد ارمنستان شده است. در سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح، ارمنستان اولین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد. پروتستان‌ها و مسیحیان غیر تثلیثی، مذهبیونِ در اقلیتِ ارمنستان را تشکیل می‌دهند. علاوه بر مسیحیت، ادیان دیگری نیز در ارمنستان وجود دارد که متشکل از بخش بسیار اندکی هستند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ۹۳٪ از ارمنی‌ها مذهبی هستند که خود نشان از نقش عمده‌ی دین در زندگی آن‌ها دارد.

۶. تایلند (۹۴٪ در سال ۲۰۱۵)

تایلند

حدوداً ۹۴٪ از مردم تایلند، بودایی هستند. این دین تمامی جوانب زندگی مردم این کشور را در بر گرفته است. بودایی‌های تایلند، تلاش می‌کنند تا ویژگی‌هایی نظیر عزت نفس، کنترل نفس و رفتارهای غیر خشونت‌آمیز را در سبک زندگی خود پیاده کنند. برخورد و رفتاری دوستانه نسبت به دیگران، همواره در دین بودایی سفارش شده است. هندو از جمله مذاهب اقلیت تایلند محسوب می‌شود. کسانی که در تایلند به هندو معتقدند، سعی می‌کنند جوانب اعتقادی‌شان را با فرهنگ کشور در هم آمیخته و با صلح در کنار هم زندگی کنند. بر اساس نظرسنجی صورت گرفته در سال ۲۰۱۵، حدوداً ۹۴٪ از مردم تایلند، دین را بخشی جدا ناشدنی از زندگی خود قلمداد کردند.

۵. یمن (۹۹٪ در سال ۲۰۱۵)

یمن

اگرچه پیروان مذاهب مختلف اسلام در یمن جدا از هم زندگی می‌کنند، اما وجود اسلام موجب اتحاد و وحدانیت آنان در کل کشور شده است. مردم یمن شدیداً به ارکان اسلام پایبند بوده و همواره نماز را به پا می‌دارند. مسلمانان این کشور برای برگزاری نماز جماعت وارد مساجد شده، سپس به خطبه‌های آن گوش فرا می‌دهند. مسلمانان یمنی، تمامی مراسم‌های مذهبی درج شده در تقویم اسلامی را برگزار می‌کنند. طبق یکی از نظرسنجی‌های منتشر شده در سال ۲۰۰۹، حدوداً ۹۹٪ از مردم یمن خود را افرادی مذهبی بر شمردند.

۴. اندونزی (۹۹٪ در سال ۲۰۰۹)

اندونزی

بسیاری از مردم اندونزی، کفر در جامعه را نمی‌پذیرند. دولت این کشور، اسلام، هندو، مسیحیت پروتستانی، مسیحیت کاتولیک و بودایی را به عنوان ۵ دین رسمی کشور قلمداد می‌کند. تمامی مردم این کشور بایستی به یکی از این مذاهب پایبند باشند. نام دین مردم اندونزی بایستی در مدارکی مانند کارت شناسایی و گذرنامه نیز درج شود. اسلام، بیشترین پیروان در میان دیگر ادیان موجود در اندونزی را دارد. اندونزی همچنین، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان نیز به شمار می‌رود. مردم این کشور نیز طبق نظرسنجی صورت گرفته در سال ۲۰۰۹، مذهب را بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی خود قلمداد کردند.

۳. مالاوی (۹۹٪ در سال ۲۰۰۹)

مالاوی

مالاوی که کشوری واقع در جنوب شرقی آفریقا است، یکی از مذهبی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود. دین اکثریت مردم مالاوی مسیحیت است و اندکی نیز مسلمان هستند. درصد بسیار کمی نیز پیروان ادیانی مانند هندو، یهودیت و راستافار هستند. حدوداً ۹۹٪ از مردم مالاوی مذهبی بوده و شدیداً به ارکان دین خود پایبندند.

۲. سریلانکا (۹۹٪ در سال ۲۰۰۹)

سریلانکا

سریلانکا کشوری با مذاهب چندگانه است. اگرچه بودایی، دین رسمی سریلانکا است، اما ادیان دیگری مانند هندو، مسیحیت و اسلام نیز پیروان خاص خود را در این کشور دارد. دین بودا، نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی تاریخ سریلانکا ایفا کرده است و همواره جوانب فلسفی و اخلاقی فرهنگ مردم این کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. هندوهای سریلانکا، شدیداً وابسته به دین خود هستند؛ این موضوع از وجود معابد مذهبی متعدد در این کشور هوایدا است. به طور کلی، مردم سریلانکا بسیار مذهبی بوده و دین را جزو ارکان اصلی زندگی خود می‌دانند.

۱. نیجر (۱۰۰٪ در سال ۲۰۰۹)

نیجر

طبق نتایجی که از نظرسنجی انجام شده در سال ۲۰۰۹ به دست آمد، تقریباً تمامی مردم کشور نیجر، خود را مذهبی قلمداد کردند. طبق این اطلاعات، نیجر مذهبی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. ۹۴٪ از مردم نیجر، مسلمان هستند که برتری قاطع اسلام در این کشور را نشان می‌دهد. بیشتر مسلمانان نیجر، سُنی مالکی هستند. از دیگر ادیان موجود در نیجر می‌توان به روح‌گرایی، مسیحیت، هندو و چندین دین سنتی آفریقایی اشاره کرد.



:: موضوعات مرتبط: مذهبی، اطلاعات عمومی، ،
:: برچسب‌ها: جهانگردی, مسیحیت, گردشگری مذهبی,
نوشته شده توسط Maryam Khayami در شنبه 5 مرداد 1396

اطلاعات عمومی

آیا میدانید با هوش ترین زن دنیا ۵ فوق لیسانس دارد و ضریب هوشی او ۲۰۰ است و دنبال کار است 
آیا میدانید اولین فردی که در اروپا اقامت گرفت یک زن ایرانی بود و بعد مساله اقامت خارجی ها مطرح شد 
آیا میدانید ایرانیان در انگلیس ثروتمندترین قشر جامعه هستند حتی ثروتمندتر از ملکه الیزابت 
آیا میدانید ایرانیان در آمریکا فرهیخته ترین افراد جامعه آمریکا هستند 
آیا میدانید رئیس کامپیوتر ناسا یک ایرانی هست 
آیا میدانید حدود ۲۵۰ ایرانی در ناسا محقق داریم 
آیا میدانید کورش کبیر بر جهان حکومت میکرد به نوعی قدرت جهان در دست ایران بود 
آیا میدانید سال ۲۰۰۱ در فرانسه سال ایران نام داشت 
آیا میدانید اگر ۳ قاره آسیا و آمریکا و آفریقا را به هم وصل کنیم ایران در مرکز جهان است 
آیا میدانید فرشته ها با سرعت نور حرکت میکنند و زمان بر آنها کند میشود 
آیا میدانید انسان در سال ۳۰۰۰ قد متوسط ۲ متر و ۱۲۰ سال عمر و پوست قهوه ای خواهد داشت 
آیا میدانید وزن ۱ قاشق چایخوری از سیاه چاله ها ۲ میلیارد تن است 
آیا میدانید یک سیاهچاله در کهکشان راه‌ شیری است که هر ثانیه ۱۰۰۰ بار دور خود می‌چرخد 
آیا میدانید ضریب هوشی انسان های معمولی بین ۸۵ تا ۱۰۵ است 
آیا میدانید هر تار موی انسان میتواند تا وزن ۱۰۰ گرم رشد کند


آیا میدانید بلندترین موی سر دنیا ۶ متر است 
آیا میدانید وزن موی سر هر فرد در طول عمرش با وزن ۲ فیل آفریقایی برابر است 
آیا میدانید چشم انسان معادل یک دوربین ۱۳۵ مگا پیکسل است 
آیا میدانید سریعترین عنکبوت دنیا دارای سرعت ۱۶ km در ساعت است که در افریقاست 
آیا میدانید... انسان نهایتا میتواند با سرعت ۳۵ km در ساعت بدود 
آیا میدانید نوعی عنکبوت میتواند ۳۰۰ برابر وزنش را بلند کند 
آیا میدانید طول موج نور مرئی بین ۷۰۰ - ۴۰۰ نانومتر است 
آیا میدانید خورشید کوچکترین ستاره دنیا است 
آیا میدانید وقتی به خورشید نگاه میکنید صحنه ۸ دقیقه قبل از آن را مشاهده میکنید 
آیا میدانید زمین در آغاز پیدایش خود ۲۰۰۰ بار بزرگتر از حجم کنونی خود را داشته است. 
آیا میدانید مساحت سوراخ اوزون ۲۴ میلیون کیلومتر مربع یا به اندازه آمریکای شمالی است 
آیا میدانید سالانه ۱.۳ میلیون متر مکعب چوب صرف چوبهای غذا خوری در چین میشود 
آیا میدانید... طوفان شن کویر بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تن شن جابجا میشود 
آیا میدانید ماموتها که ۱۰ هزار سال پیش منقرض شدند تا ۶ سالگی شیر مادرشان را میخوردند 
آیا میدانید شیارهاى کف دست کمکی براى بهتر گرفتن اشیاء است 
آیا میدانید جوانان هندی شادترین و ژاپنی افسرده ترین های جهانند 
آیا میدانید لاشخورها قادر به دیدن یک موش کوچک از ارتفاع ۴ کیلومتری میباشند 
آیا میدانید مردم فیلیپین به بیش از ۱۰۰۰ لهجه سخن میگویند 
آیا میدانید عمر مفید انسانها در کف دستشان نوشته شده است نگاه کنید ۱۸- ۸۱ = ۶۳ 
آیا میدانید مسن ترین انسان دنیا با ۱۴۲ سال سن الان در ایران زندگی میکند 
آیا میدانید... گفته صندوق پول جهان ایران در تورم رتبه ۵ جهان است و تا چند سال دیگر ۱ خواهد شد 
آیا میدانید ایران فلاتی به وسعت ۱/۶۴۸/۱۹۵ کیلومتر مربع است 
آیا میدانید گرانترین کفش دنیا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است 
آیا میدانید گرانترین سینمای خانگی ۲۱۰ میلیون تومان است 
آیا میدانید گرانترین بلندگوی جهان ۲۱۰ میلیون تومان قیمت دارد 
آیا میدانید گرانترین ساعت دنیا سویسی بوده و ۱ میلیارد تومان است 
آیا میدانید گرانترین ماشین دنیا یک الگانس که با الماس تزیین شده و بیش از ۱ میلیارد است 
آیا میدانید فاصله بین مچ دست تا ارنج برابر با طول کف پا است 
آیا میدانید مورچه ها هم شمردن بلدند و قدم هایشان را برای مسیر یابی میشمارند 
آیا میدانید... نانومتر یک میلیاردیم متر یا حدوداً به طول ۱۰ اتم هیدروژن است 
آیا میدانید مصرف زغال اخته از تنگی عروق خون جلوگیری میکند 
آیا میدانید خورشید در مدار کهکشان شیری با سرعت ۹۰۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند 
آیا میدانید ادرار گربه زیر نور سیاه می‌درخشد. 
آیا میدانید دوئل در پاراگوئه آزاد است به شرطی که طرفین خون خود را بر گردن بگیرند 
آیا میدانید... بار که یک تمبر را میلیسید ۱۰.۱ کالری انرژی مصرف می‌کنید 
آیا میدانید فورییه ۱۸۶۵ تنها زمانی بود که ماه کامل نشد 
آیا میدانید کوتاهترین جمله کامل در زبان انگلیسی I am است 
آیا میدانید اگر یک ماهی قرمز را در یک اتاق تاریک قرار دهید، کم کم رنگش سفید می‌شود 
آیا میدانید... مصر باستان افراد روحانی تمام موهای بدن خود را می‌کندند حتی ابروها و موژه‌ها 
آیا میدانید کوتاه ترین جنگ در سال ۱۸۹۶ بین زانزیبار و انگلستان که ۳۸ دقیقه طول کشید 
آیا میدانید...% نفت استخراجی خاورمیانه از کانال سوئز می گذرد 
آیا میدانید قدمت سیلک کاشان در ایران به ۱۰ هزار سال پیش باز میگردد و کهنترین قدمت را در جهان دارد 
آیا میدانید بنای برج دوقولوی تجارت جهانی نیویورک توسط ۲ ایرانی بنا شد 
آیا میدانید مشاور وزیر بازرگانی امریکا یک ایرانی است 
آیا میدانید نام قدیم یونان، هلاس برگرفته از هلیوس خدای خورشید بوده است 
آیا میدانید فقط قورباغه های نر قور قور می کنند 
آیا میدانید نام قدیمی اندونزی ، هندهلند بوده است 
آیا میدانید کشور ایران هفدهمین کشور وسیع دنیاست 
آیا میدانید مرد در قیاس با زن مى‌تواند حروف ریزترى را بخوانند. ولی شنوایى زن بهتر از مرد است 
آیا میدانید...٪ قاره آمریکا دست نخورده است. این میزان در مورد آفریقاى شمالى ۳۸٪ است 
آیا میدانید افراد باهوش داراى روى و مس بیشترى در موهایشان هستند 
آیا میدانید جوانترین پدر و مادر جهان یک زوج ۸ و ۹ ساله بودند 
آیا میدانید نخستین رمانى که توسط ماشین تایپ نوشته شد، تام سایر بود 
آیا میدانید... ۷۵% از خانواده های آمریکایی زنان مسئول رسیدگی به امور مالی خونه هستند 
آیا میدانید... طور میانگین هر فرد ۱۱۴۰ بار در سال تلفن میزند 
آیا میدانید...ک.س ۳۶۰ کالری از بدن رو در هر ساعت میسوزاند 
آیا میدانید... امریکا پول از کاغذ درست نشده بلکه از کتان ساخته شده 
آیا میدانید والت دیسنی از موش می ترسید 
آیا میدانید اعلامیه استقلال آمریکا بر روی کاغذهای ساخته شده با برگ حشیش نوشته شده 
آیا میدانید اگه یه دونه کشمش رو داخل شامپاین تازه بیندازید مدام بالا و پائین می ره 
آیا میدانید... سال ۱۹۹۶ ، ۳۱۵ مورد اشتباه در دیکشنری معروف Webster’s وجود داشت 
آیا میدانید شکلات بر عصب و قلب سگ تاثیر بد دارد، با کمی شکلات میتوان یک سگ را کشت 
آیا میدانید... کازینو های قماربازی las Vegas هیچ ساعتی وجود نداره 
آیا میدانید اسم Wendy برای خانمها از کتاب peter pan بیرون آمده 
آیا میدانید...قطره لیکور عقرب را دیوانه می کند و عقرب خودش را نیش می زند و می کشد 
آیا میدانید... انگلیس قدیم قانون بود که شما نباید همسرتان رابا چیزی ضخیمتر از شصتتان بزنید 
آیا میدانید کتاب رکودهای گینس، رکورددار دزدیده شدن از کتابخانه های عمومی می باشد 
آیا میدانید فضانوردان نباید قبل از رفتن به فضا لوبیا بخورند. چون باد شکم لباس فضا را خراب میکنه 
آیا میدانید مایع موجود در نارگیل نارس را می توان بجای پلاسمای خون استفاده کرد 
آیا میدانید درخت بلوط تا قبل از پنجاه سالگی میوه نمی دهد 
آیا میدانید اولین محصولی که بر روی آن بارکد زده شد آدامس Wrigley بود 
آیا میدانید تنها شاه دل در میان شاههای پاسور سبیل ندارد 
آیا میدانید زهره تنها سیاره ای است که در جهت عقربه های ساعت بدور خودش می چرخد 
آیا میدانید بیشتر گرد و غبار موجود در منزل از پوست مرده ای است که از بدن شما می ریزد 
آیا میدانید مروارید در سرکه حل می شود 
آیا میدانید بالا بردن گاو از پله ها امکان پذیر است ،اما پائین آوردن انها از پله امکان ندارد 
آیا میدانید کواک اردک تنها صدایی است که بازتاب ندارد و هیچ کسی هم دلیل آنرا نمی داند 
آیا میدانید مسواک باید حداقل ۲ متر با دستشوئی فاصله داشته باشد 
آیا میدانید عقربه بزرگ ساعت با سرعت ۰.۰۰۰۰۰۲۷۵ مایل بر ساعت حرکت می کند 
آیا میدانید... قبل از سال ۱۹۸۲ چیزی به اسم نوشابه رژیمی وجود نداشت 
آیا میدانید بعضی از قالیچه های ایرانی ۵۰۰ سال طول می کشد تا از بین بروند 
آیا میدانید... ساله در شب هالووین بیشتر از ۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ دلار شیرینی فروخته می شود 
آیا میدانید برای اینکه ۷۰۰ گرم به وزن شما اضافه بشه باید ۹ کیلو سیب زمینی بخورید 
آیا میدانید کالبد شکافی انسانهای جدید بسیار بیشتر از انسانهای قدیمی طول میکشد 
آیا میدانید شیرینی تنها مزه ای است که جنین در رحم مادر هم می فهمد 
آیا میدانید زنبور عسل ۵ چشم دارد که ۲ تا اصلی در بغل سر و ۳ تا بر روی سر اون قرار داره 
آیا میدانید... درصد آب شیرین جهان میان آمریکا و کانادا قرار دارد 
آیا میدانید بهترین شکارچی در خشکی خرس قطبی است 
آیا میدانید خرس قطبی هنگامی که روی دو پا می‌ایستد حدود ۳ متر است 
آیا میدانید... بین انواع خرس ، خرس پاندا بزرگترین جمجمه را دارد 
آیا میدانید خرس با تمام سنگینی خود میتواند با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود 
آیا میدانید... بویایی خرس تقریبا ۱۰۰ برابرقوی تر از انسان است 
آیا میدانید خرس نوزاد ۶۰۰ بار از مادر خود کوچکتر است 
آیا میدانید کوههای آلپ در سال حدود یک سانتیمتر بلند میشوند 
آیا میدانید بیماری قند اولین عامل کوری در مردم جهان است 
آیا میدانید گرده گل هرگز فاسد نمیشود 
آیا میدانید دانشمندان دریافته اند که مورچه همچون انسان صبح ها خمیازه میکشند 
آیا میدانید ویروس عامل آنفلوآنزا بیش از ۲۰۰ نوع دارد 
آیا میدانید هیتلر از مکانهای بسته بسیار وحشت داشت 
آیا میدانید فنلاند از ۱۷۹ هزار و ۵۸۵ جزیره تشکیل شده است 
آیا میدانید زنبور از بوی عرق بدش میاید و به کسی که بدنش بو دهد یا عطر زده باشد حمله می‌کند 
آیا میدانید رنگ سفید برای زنبور عسل آرامش دهنده و رنگ قهوه ای ناراحت کننده است 
آیا میدانید انسان با خوردن ۲۰ نیش از زنبور عسل در آن واحد خواهد مرد 
آیا میدانید بدن زنبور داران می‌تواند بیش از ۱۰۰ نیش زنبور عسل را تحمل کنند 
آیا میدانید زنبور بی نظمی را دوست ندارد،‌ اگر جلوی کندوی آنها بایستید به شما حمله خواهند کرد 
آیا میدانید سختی آب مشابه سختی بتن است 
آیا میدانید رعد و برقی به طول ۶.۱ کیلومتر دارای برقی کافی برای روشن کردن ۱ میلیون لامپ است 
آیا میدانید هنگام صحبت برای بیا ن هر کلمه ۷۲ ماهیچه به کار گرفته می‌شود 
آیا میدانید خون میگوها آبی رنگ است، عنکبوتها خونی روشن و شفاف دارند 
آیا میدانید دانه نوعی درخت غول پیکر از خانواده کاج فقط ۰.۰۰۵ گرم وزن دارد 
آیا میدانید...% گیاهان در اقیانوسها رشد میکنند 
آیا میدانید تنها چیزی که در اسید حل نمی‌شود الماس است و فقط خیلی زیاد آن را از بین می‌برد 
آیا میدانید زرافه تازه متولد شده ۲ متر قد دارد 
آیا میدانید... تقسیمات لشگری به ده هزار سرباز ، تومان گفته و فرمانده آنرا امیر تومان می نامند 
آیا میدانید تقریبا ۱۱ ساعت و ۱ ربع بعد از ظهر شرعی اخر وقت نماز مغرب و عشا است 
آیا میدانید... دست دادن تنها ۱٪ از اب بدن موجب تشنگی میشود 
آیا میدانید شما به طور متوسط ۱۵۰۰۰ بار در روز پلک میزنید 
آیا میدانید حدود ۱۳٪ مردم چپ دست هستند . این رقم در گذشته ۱۱ ٪ بود 
آیا میدانید... سوم وزن بدن از اب تشکیل شده که ۹۲٪ خون ۷۵٪ مغز ۷۵٪ عضلات از اب تشکیل شده اند 
آیا میدانید خورشید ۳۳۰,۳۳۰ مرتبه بزرگتر از زمین است 
آیا میدانید... انسان میتواند ۱ دقیقه نفس خود را حبس کند و رکوردش در جهان ۸.۵ دقیقه است 
آیا میدانید... ۱۵۰ سال گذشته قد افراد در کشور های صنعتی ۱۰ سانت رشد داشته است 
آیا میدانید... تکه کاغذ را نمی توان بیش از ۹ بار تا کرد 
آیا میدانید...٪ جرم اتمفسردر ۱۰ کیلومتر ضخامت پائین جو قرار گرفته است. 
آیا میدانید تغییر فاصله زمین و خورشید تاثیری بر دما ندارد بلکه زوایه تابش خورشید موثر است. 
آیا میدانید تبخیر از سطح خاک عمده ترین منبع هدررفت آب بصورت تبخیر در ایران است. 
آیا میدانید... هر سانتی متر از سطح زمین ۱۰۵ کیلو گرم هوا وجود دارد. 
آیا میدانید... فصل زمستان در مناطق سردسیر لیمنوگراف از کار انداخته و از اشل استفاده می کنند 
آیا میدانید... ازای هر ۱ ٪ افزایش نمک محلول در آب ۱ ٪ از شدت تبخیر کاسته می شود 
آیا میدانید اگر تمام یخهای قطبی ذوب شوند آب دریاها ۱۴ متر بالا می آید. 
آیا میدانید بیشترین قربانیان سیل زنان و سپس کودکان هستند. 
آیا میدانید... سالهای آتی جنگهائی بر سر آب در جهان رخ خواهد داد 
آیا میدانید ارتفاع تبخیر در ایران ۲ متر و ارتفاع متوسط بارندگی ۲۴ سانت است 
آیا میدانید اعصابی که در بدن شما وجود دارند به اندازه فاصله زمین تا ماه است 
آیا میدانید دراز ترین ناخن دست دنیا مربوط به زنی امریکایی است که هر ناخن او ۶ متر است 
آیا میدانید... یک سانتی متر از پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ وجود دارد 
آیا میدانید رشد کودک در بهار بیشتر است 
آیا میدانید... امریکا سالیانه ۸۵ میلیون تن کاغذ مصرف می شود 
آیا میدانید اسب ماده ۳۰ واسب نر ۳۶ دندان دارد 
آیا میدانید... بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند 
آیا میدانید زمان لازم برای اینکه آب اقیانوسها ۱ دور در چرخه هیدرولوژیکی بچرخد ۳۰۰۰ سال است 
آیا میدانید این زمان برای یخهای قطبی ۸۰۰۰ سال و برای آبهای زیر زمینی ۵۰۰۰ سال می باشد 
آیا میدانید فقط ۰.۱ ٪ از ابهای زمین قابل استفاده برای اشامیدن است 
آیا میدانید اقآیان روزانه ۴۰ تار مو وخانم ها ۷۰ تا موی خود را از دست می دهند 
آیا میدانید وزن اسکلت انسان بالغ ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم است 
آیا میدانید زرافه میتواند با زبانش گوشهایش را تمیز کند 
آیا میدانید اسبها در مقابل گاز اشک آور مصون اند 
آیا میدانید مساحت دریاچه ارومیه ۶ هزار کلیومتر مربع و عمیق ترین جای آن ۱۴ متر میباشد 
آیا میدانید نعناع سکسکه و تنگی نفس را شفا میدهد . 
آیا میدانید ۲۰۰ ویروس شناخته شده که به دستگاه تنفس اثر و باعث سرماخوردگی می‌شوند. 
آیا میدانید دریای مدیترانه بین ۳ قاره اروپا ، آسیا و آفریقا قرار دارد 
آیا میدانید جرم زمین هشتاد و یک برابر ماه است 
آیا میدانید انسان اولیه (ناندرتال ها) و اجداد اولیه انسان هر دو در یک زمان در اروپا بودند 
آیا میدانید وزن کره زمین ۶ * ۱۰ به توان ۱۸ کیلوگرم که با F = G * M۱ * M۲ / R۲ بدست امده 
آیا میدانید نوزاد بیش از ۳۰۰ استخوان دارد که با رشد بعضی از آنها به یکدیگر جوش می خورند 
آیا میدانید تقریباً یک سوم وزن یک زن و یک دوم وزن یک مرد را ماهیچه تشکیل می دهد 
آیا میدانید... برابر جمعیتی که امروزه بر روی کره زمین است در زیر خاک مدفون اند 
آیا میدانید... یک مداد می توان خطی به طول ۵۶ کیلومتر کشید 
آیا میدانید عقرب ها تنها موجوداتی هستند که اشعه رادیو اکتیو تاثیری بر انها ندارند 
آیا میدانید عقرب ها دو دشمن دارند که یکی از انها یک نوع سار و دیگری مگس است 
آیا میدانید شیشه به ظاهر جامد به است ولی مایعی است که با سرعت بسیار کند حرکت میکند 
آیا میدانید اولین راه شوسه و زیر سازی شده در جهان توسط داریوش ساخته شد 
آیا میدانید نور میتواند در یک ثانیه ۷.۵ دور دور زمین بچرخد 
آیا میدانید اگر تمام رگهای خونی را در یک خط بگذاریم تقریبا ۹۷,۰۰۰ کیلو متر می شود. 
آیا میدانید سرعت صوت در فولاد ۱۴ بار سریعتر از سرعت آن در هوا ست. 
آیا میدانید وقتی مگس بر روی یک میله فولادی مینشیند به اندازه ۲ میلیونیم میلیمتر خم میشود 
آیا میدانید فشار در مرکز خورشید تقریبا ۷۰۰ میلیون تن بر ۴,۵ متر مربع است. 
آیا میدانید طول عمر مردم سوید و ژاپن از دیگر ملل جهان بیشتر است. 
آیا میدانید داغ ترین نقطه زمین در دالول اتیوپی است که دمای هوا در سایه ۹۴ درجه است 
آیا میدانید...لیتر سرکه درزمستان سنگین تر از تابستان است. 
آیا میدانید...٪ از ماهواره های جهان نظامی و ۴۰٪ بقیه غیر نظامی است. 
آیا میدانید... هر ثانیه ۵۰۰۰ بیلیون بیلیون الکترون به صفحه TV برخورد میکند تا تصویر را ایجاد کند 
آیا میدانید... بیلیون برابر با میلیون ضرب در میلیون است 
آیا میدانید شانس شبیه بودن دو اثر انگشت ۱ به ۶۴ میلیارد است 
آیا میدانید... گالن روغن سوخته، می‌تواند تقریبا ۱ میلیون گالن آب تمیز را آلوده کند 
آیا میدانید خوردن ۱ سیب اول صبح، بیشتر از قهوه باعث دور شدن خواب آلودگی می‌شود 
آیا میدانید قدیمی‌ترین آدامسی که جویده شده، متعلق به ۹۰۰۰ سال پیش بوده است 
آیا میدانید اسکیمو‌ها هم از یخچال استفاده می‌کنند، منتها برای محافظت غذا در مقابل یخ زدن 
آیا میدانید جویدن آدامس هنگام خورد کردن پیاز، مانع از اشک‌ریزی شما می‌شود 
آیا میدانید... ۴۰۰۰ سال قبل، هیچ حیوانی اهلی نبود 
آیا میدانید... طور متوسط روزانه، ۱۲ نوزاد به خانواده‌های اشتباه داده می‌شوند 
آیا میدانید هیچکس نمی‌داند چرا صدای اردک‌ها اکو نمی‌شود 
آیا میدانید... کچاپ در سال ۱۸۳۰ به عنوان یک دارو به فروش می‌رفته است 
آیا میدانید لئو‌ناردو داوینچی ۱۰ سال طول کشید تا لب‌های مونالیزا را نقاشی کند 
آیا میدانید وقتی پاهایت‌ را آرام بالا بیاوری و به پشت بخوابی، در ماسه فرو نمی‌روی 
آیا میدانید Stewardesses طولانی ترین کلمه ایست که می‌توانید با دست چپ تایپش کنید 
آیا میدانید اکثر افراد در کمتر از ۷ دقیقه خوابشان می‌برد! 
آیا میدانید... انسان ۸ ثانیه بعد از قطع گردن هنوز به هوش است 
آیا میدانید سالی ۵۰۰ شهاب سنگ به زمین برخورد میکنند 
آیا میدانید خورشید روزی ۱۲۶,۰۰۰ میلیارد اسب بخار انرژی به زمین می فرستد 
آیا میدانید کوچکترین زمین فوتبال ساخته شده یک بیست هزارم یک تار مو است(نانو) 
آیا میدانید... دویدن می توان مسافر زمان بود و کسری از ثانیه از دیگران بیشتر عمر کرد 
آیا میدانید...% حرفهایی که در طول روز میزنیم باخودمان است 
آیا میدانید... واشنگتن‌ بیشتر از مردمانش، تلفن وجود دارد. 
آیا میدانید...% افرادی که دست چپ هستند، تایپیستند 
آیا میدانید برای تولید ۱ لیتر بنزین ۲۳,۵ تن گیاه در گذشته مدفون شده است 
آیا میدانید... ۱ دقیقه نسل یک موجود زنده منقرض میشود 
آیا میدانید داوینچی همزمان با یک دست مینوشت و با دست دیگر نقاشی میکشید 
آیا میدانید گوش و بینی در تمام طول عمر رشد میکنند 
آیا میدانید... دریا بهترین ماسک صورت است 
آیا میدانید... ساخت برج ایفل ۲,۵ میلیون پیچ و مهره به کار رفته است 
آیا میدانید طول تمام رگهای بدن ما ۵۶۰ هزار کیلومتر است 
آیا میدانید بینی انسان قادر به تشخیص ۱۰,۰۰۰ نوع بو مختلف است 
آیا میدانید انرژی که خورشید در ۱ ثانیه تولید میکند برای مصرف ۱ میلیون سال زمین کافی است 
آیا میدانید غیر ممکن است که بتوانید با چشمان باز، عطسه کنید 
آیا میدانید... در طول زندگیمان ۱۸ کیلو پوست می‌اندازیم 
آیا میدانید رنگ مورد علاقه ۸۰% از آمریکایی‌ها، آبی می‌باشد! 
آیا میدانید وقتی شخصی در سریلانکا سرش را از طرفی به طرف دیگر تکان می‌دهد، یعنی باشه 
آیا میدانید... این دنیا تعداد جوجه‌ها از آدم‌ها بیشتر است 
آیا میدانید دکمه # (فون) که روی کیبرد می‌باشد، «اُکتُسرپ» خوانده می‌شود 
آیا میدانید نوارهای لاستیکی خیلی طول می‌کشد تا سرد شوند 
آیا میدانید «Dreamt» تنها کلمه‌ایست که در زبان انگلیسی با mt تمام می‌شود 
آیا میدانید «یویو» اولین بار به عنوان یک سلاح در فیلیپین استفاده می‌شد 
آیا میدانید مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی‌ است که تلویزیون می‌بینید 
آیا میدانید اگر مادران در زمان بارداری سیب به خصوص سبز استفاده کنند نوزادانشان زیبا میشوند 
آیا میدانید مادران باردار از انگور و جوانه گندم و امگا۳ استفاده کنند بچه های انها تیز هوش میشوند 
آیا میدانید خورشید در هر یک ثانیه ۴,۲۰۰ هزار تن جرم خود را بصورت انرژی در فضا منتشر می کند 
آیا میدانید خورشید فقط ۱ بر ۴۰,۰۰۰ جرم خود را از دست داده است. 
آیا میدانید ایران ۱۰۱۸ شهر دارد 
آیا میدانید پرآب ترین رود ایران کارون در خوزستان است 
آیا میدانید بام ایران استان چهار محال بختیاری است 
آیا میدانید... فردی در طول ۲۴ ساعت ۲۳ هزار بار نفس می کشد 
آیا میدانید تنها دریاچه آب شیرین ایران دریاچه پریشان در کازرون است 
آیا میدانید بلندترین نقطه ایران قله دماوند است 
آیا میدانید... گاو قادر هستنددر عرض کمتر از ۱ روز ۱ تن شیر تولید کنند! 
آیا میدانید پروانه ها ۱۲۰۰ چشم دارند! 
آیا میدانید گربه و سگ می توانند راست دست یا چپ دست باشند. 
آیا میدانید خرس ها ۴۲ دندان دارند 
آیا میدانید لایه بیرونی پوست انسان هر ۲ هفته یکبار با سلولهای جدید تعویض میشود 
آیا میدانید ابتلای یک نوزاد به دیابت از طرف مادر دیابتی ۱.۵ ٪ و از طرف پدر دیابتی ۶ میباشد 
آیا میدانید بیشترین جراحیهای پلاستیک در اسپانیا انجام میشود 
آیا میدانید بیشترین عمل زیبایی در ایران انجام میشود 
آیا میدانید... بین ۹۱ کشور توسعه یافته جهان, ایران در فرار مغزها رتبه نخست را دارد 
آیا میدانید ایران دارای بیشترین فرهنگ غلط در جهان است 
آیا میدانید مردم فیلیپین به بیش از ۱۰۰۰ لهجه سخن میگویند 
آیا میدانید کلمه شاهراه از راهی که کورش بین سارد پایتخت کارون و پاسارگاد احداث کرد گرفته اند 
آیا میدانید بیشترین روزنامه در چین به چاپ میرسد، روزانه ۱۰۰ میلیون یا ۱۰ ٪ روزنامه جهان 
آیا میدانید خلیج فارس ۵۰۰ هزار سال قدمت دارد 
آیا میدانید اردنی ها چاقترین مردمان دنیایند،۷۵٪ از خانم ها و ۶۰ ٪ آقایون اردنی چاق هستند 
آیا میدانید اولین مردمانی که نخ را کشف کردند و موفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند 
آیا میدانید... ٪ جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نکرده است 
آیا میدانید مزه سیب، پیاز و سیب زمینی یکی ست و بخاطر بوی آنهاست که طعم متفاوتی دارند 
آیا میدانید آدولف هیتلر گیاهخوار بوده است 
آیا میدانید سالانه ۵۰۰ فیلم در امریکا و ۷۰۰ فیلم در هند ساخته میشود 
آیا میدانید فیلها قادرند روزانه ۶۰ گالن آب و ۲۵۰ کیلوگرم یونجه مصرف کنند 
آیا میدانید کانگوروها قادرند ۳ متر به بالا و ۸ متر به جلو بپرند 
آیا میدانید بزرگترین مجسمه بودا در چین قرار دارد که بلندای آن ۴۱۶ و پهنای آن ۶۸ متر میباشد 
آیا میدانید عطسه یک شخص بیمار ۵ هزار قطره ریز که حاوی ویروس است در فضا پخش میکند 
آیا میدانید پیاز بعلت داشتن انسولین و اینولین برای مبتلای به مرض قند مفید است 
آیا میدانید اصلاح صورت را اسکندر مد کرد؟ بطوری که هرگز اصلاح نکرده به میدان جنگ نمی رفت 
آیا میدانید فیلها از بوی عسل بدشان می آید. حتی بوی عسل فیل ها را فراری می دهد 
آیا میدانید خانومها بیشتر از آقایون مبتلا به بیماری دیابت میشوند 
آیا میدانید رناندر طول عمرشان ۱۸ هزار ساعت بیشتر از آقایون تلفنی صحبت میکنند 
آیا میدانید دلفین ها هر ۳ سال، فقط ۱ بچه بدنیا میاورند و عمر متوسط آنها ۴۰ سال میباشد 
آیا میدانید انسان ۹ هزار سال پیش از میلاد برای اولین بار به کشاورزی پرداخت 
آیا میدانید نوشیدن قهوه در طولانی مدت در فشار خون خانم‌ها تعادل ایجاد می‌کند 
آیا میدانید کوکاکولا باعث ایجاد فشار خون‌ می‌شود 
آیا میدانید سال ۱۷۹۰ جمعیت آمریکا ۴ میلیون بود و از این ۴ میلیون ۷۰۰ هزار نفر برده بودند 
آیا میدانید زرتشت یعنی ستاره زرین! 
آیا میدانید قطر شاهرگ گردن ۶ میلیمتر میباشد 
آیا میدانید ناخن انگشت میانی سریعتر از دیگر انگشتها رشد میکند 
آیا میدانید نروژ سومین کشور صادر کننده نفت میباشد 
آیا میدانید... برداشتن تخمدانها عمر بیمار بطور متوسط ۸ سال کمتر میشود 
آیا میدانید اسکنر ۴۸ سال پیش اختراع شده است 
آیا میدانید ۱۰۰ سال پیش پزشکان آمریکایی میگفتند زنانی که باهوش هستند باردار نمی شوند 
آیا میدانید ستاره دریایی فاقد مغز میباشد 
آیا میدانید سالانه ۵۰۰۰ کارگر در معادن چین جان خود را از دست میدهند 
آیا میدانید مروارید درون سرکه ذوب میگردد 
آیا میدانید ارزش مادی تمام عناصر بدن انسان کمتر از ۱۰۰۰ تومان است. 
آیا میدانید ساعت اتمی ساخته اند که در ۴۰۰ میلیون سال یک ثانیه هم تغییر نمی کند 
آیا میدانید بال زدن یک پروانه هم زمین را تکان میدهد 
آیا میدانید... مغزمان رو کنترل میکنیم یا مغزمان ما را؟ 
آیا میدانید ۲۰۰ میلیون موجود زنده روی زمین وجود دارد که انسان یکی از انها است 
آیا میدانید... قطره اب دارای ۱۰۰ میلیارد اتم است 
آیا میدانید ایران به ۲۰ کشور تسلیهات نظامی صادر میکند 
آیا میدانید... ٪ موجودات دنیا را حشرات تشکیل داده اند 
آیا میدانید تنها حیوانی که نمی تواند شنا کند شتر است 
آیا میدانید روباه همه چیز را خاکستری می بیند 
آیا میدانید گربه قادر نیست مزه شیرین را تشخیص دهد 
آیا میدانید... گرم سم مار کبری می تواند ۱۵۰ نفر را بکشد 
آیا میدانید... چشایی نوعی پروانه بزرگ ۱۳ هزار بار دقیق تر از انسان است 
آیا میدانید لاما شتر بدون کوهانی است که به هنگام عصبانیت بر صورت طرف مقابل تف می اندازد. 
آیا میدانید قلب گنجشک ۱۰۰ بار در دقیقه می تپد. گنجشک ها روی زمین می پرند. 
آیا میدانید فیل تنها حیوانی است که می تواند ایستادن روی سر و گردن را یاد بگیرد. 
آیا میدانید... موش کور ۱۴ سانتی می تواند در یک شب تونلی به طول ۹۱/۴ متر حفر کند. 
آیا میدانید مرغ ها برای تخمگزاری احتیاجی به خروس ندارند. خروس فقط برای بارور کردن تخم است 
آیا میدانید کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ هزار برابر وزن خود غذا می خورند. 
آیا میدانید دارکوب ها قادرند ۲۰ بار در ثانیه به تنه درخت ضربه بزنند 
آیا میدانید زمان گردش سیاره عطارد بدور خود ۲ برابر زمان گردش آن بدور خورشید میباشد 
آیا میدانید... ٪ سم مارها از پروتئین تشکیل یافته است 
آیا میدانید قلب میگو ها در سر آنها قرار دارد 
آیا میدانید گونه ای از خرگوش قادر است ۱۲ ساعت پس از تولد جفت گیری کند 
آیا میدانید سطح شهر مکزیک سالانه ۲۵ سانتیمتر نشست میکند 
آیا میدانید موشهای صحرایی سالانه یک سوم ذخایر غذایی جهان را نابود میسازند 
آیا میدانید بیشترین سرعت که انسان دست یافته ۴۰,۰۰۰ کیلومتربا سفینه آپالو ۱۰ است 
آیا میدانید چین بیشتر از هر کشوری همسایه دارد، چین با ۱۳ کشور هم مرز است 
آیا میدانید موریانه ها قادرند تا ۲ روز زیر آب زنده بمانند 
آیا میدانید کبد انسان در ۳۰۰ تا ۵۰۰ روز نو میشود، یعنی اینکه از سلولهای جدیدی برخوردار میشود 
آیا میدانید درازترین دم به سوسمار آبهای شور تعلق دارد که درازای آن به ۳ متر میرسد 
آیا میدانید قدمت خالکوبی به بیش از ۵۰۰۰ سال میرسد 
آیا میدانید اغلب مارها دارای ۶ ردیف دندان میباشند 
آیا میدانید شمپانزه ها قادرند مقابل آینه چهره خود را تشخیص دهند اما میمونها نمیتوانند 
آیا میدانید قلب والها تنها ۹ بار در دقیقه میتپد 
آیا میدانید درازترین جانور یک نوع کرم خاکی است که درازای آن به بیش ۵۵ متر میرسد 
آیا میدانید اولین کلیسای ساخت بشر یعنی کلیسای پطرس مقدس در انطاکیه ترکیه میباشد 
آیا میدانید تقریبا ۶۵ ٪ وزن انسان را اکسیژن تشکیل میدهد. 
آیا میدانید رشد تعداد ماشینها در جهان ۳ برابر رشد جمعیت انسانهاست. 
آیا میدانید وزیر دفاع اسراییل و ریس حزب کارگر آن ایرانی الاصل میباشند. 
آیا میدانید ایران زمان شاه دارای ورزیده ترین خلبانان دنیا بود و تیم اکرو جتش حرف اول را در دنیا میزد 
آیا میدانید بیشترین آمار طلاق در جهان متعلق به ایران است 
آیا میدانید کوکا کولا در اصل سبز رنگ است 
آیا میدانید اسم قاره ها با همان حرفی که آغاز میشود پایان میابد 
آیا میدانید شما نمیتوانید با حبس نفستان خود کشی کنید 
آیا میدانید محال است آرنج دستتان را بلیسید 
آیا میدانید خوک‌ها به دلیل فیزیک بدنی قادر به دیدن آسمان نیستند 
آیا میدانید فندک قبل ازکبریت اختراع شد 
آیا میدانید بیشتر سر دردهای معمولی از کم نوشیدن اب است 
آیا میدانید زکریای رازی به غیر از الکل کاشف گوگرد هم هست 
آیا میدانید رکورد ضربه زدن به توپ پیگ پنگ در مدت زمان ۶۰ ثانیه ۱۷۳ ضربه است 
آیا میدانید مهمترین عامل افزایش طول عمر داشتن تناسب اندام به همراه وزنی مناسب است 
آیا میدانید... در صد جمعیت ایران زیر ۳۰ سال سن دارند و ایران جوانترین جمعیت دنیا را دارد 
آیا میدانید خوردن کاهو مانع ریزش و سفید شدن موها میگردد 
آیا میدانید برای جلو گیری از جوانه زدن سیب زمینی درون سبد ان یک عدد سیب قرار دهید 
آیا میدانید... دریا دارای طلاست و این مقدار در حدود ۴ گرم در هر میلیون تن اب است 
آیا میدانید... نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن ۲۲۰۰ انسان را دارد 
آیا میدانید ۳۵۰ هزار نوع کفش دوزک در جهان وجود دارد 
آیا میدانید وال برای شکار از صدای بسیار بلندی که دارد استفاده میکند و طعمه را فلج یا میکشد 
آیا میدانید سریعترین قطار دنیا سرعت ۵۸۱ کلیومتر دارد، این نوع قطارها در ژاپن وجود دارند 
آیا میدانید چشم انسان حدود ۱۳۵ میلیون سلول بینایی دارد 
آیا میدانید مراسم مومیایی کردن در مصر باستان ۷۰ روز به طول میانجامید 
آیا میدانید صدایی بلندتر از زمانیکه سفینه ایی به فضا پرتاب میشود در جهان وجود ندارد 
آیا میدانید... قدیم ارزش نمک بیش از طلا بوده ، از نمک برای نگهداری غذا استفاده میشده است 
آیا میدانید شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان در زنان دو برابر مردان است 
آیا میدانید... حدود ۹۷٪ از زنان چینی فاسد می باشند. 
آیا میدانید توماس ادیسون از تاریکی وحشت داشت. 
آیا میدانید چشم شتر مرغ از مغزش بزرگتر است. 
آیا میدانید الفبای مردم هاوایی ۱۲ حرف دارد. 
آیا میدانید مورچه ها نمیخوابد. 
آیا میدانید اسکندر و ژولیوس سزار صرع داشتند 
آیا میدانید ادامس توسط یک فرمانده جنگی اختراع شد. 
آیا میدانید... کشور روسیه ۰۰۷ است. 
آیا میدانید ارتفاع برج ایفل در سرما و گرما بر اثر انقباض وانبساط ۱۶ ساتنی متر تغییر میکند. 
آیا میدانید عقرب میتواند سه سال بدون غذا زندگی کند 
آیا میدانید... سوسک حمام می‌تواند ۹ روز بدون سر زندگی کند تا اینکه از گرسنگی بمیرد. 
آیا میدانید یک کوروکودیل نمی‌تواند زبانش را بیرون در بیاورد
آیا میدانید حلزون می‌تواند ۳ سال بخوابد. 
آیا میدانید... طور میانگین مردم از عنکبوت بیشتر می‌ترسند تا از مرگ! 
آیا میدانید خطوط هوایی آمریکا با کم کردن ۱ زیتون از سالاد هر مسافر توانست ۴۰,۰۰۰$ جمع کند. 
آیا میدانید ملت آمریکا بطور میانگین روزانه ۷۳,۰۰۰ متر مربع پیتزا می‌خورند. 
آیا میدانید بچه‌ها بدون کشکک زانو متولد میشوند که در سن ۲ تا ۶ سالگی ظاهر می‌شوند. 
آیا میدانید پروانه‌ها با پاهایشان می‌چشند. 
آیا میدانید گربه‌‌ها می‌توانند ۱۰۰ صدا با حنجره خود تولید کنند در حالیکه سگ‌ها کمتر از ۱۰ 
آیا میدانید کوبیدن سر به دیوار ۱۵۰ کالری در ساعت مصرف می‌کند. 
آیا میدانید نزدیکترین ستاره به ما ۱ سال نوری فاصله دارد 
آیا میدانید انسان برای اولین بار در ۱۷۸۳ پرواز را تجربه کرد و توانست ۸ کیلومتر با بالن پرواز کند 
آیا میدانید ۱۵۰ میلیون سال پیش امریکایی ج از افریقایی ج از نظر جغرافیایی جدا شده است 
آیا میدانید جمیعت جهان تا ۵۰ سال آینده از مرز ۹ میلیارد نفر خواهد گذشت 
آیا میدانید گرمترین سیاره زهره می باشد این سیاره درجه حرارت ثابتی دارد که ۴۶۲ می باشد 
آیا میدانید عمر خورشید ۵ میلیارد سال می باشد 
آیا میدانید عمر کهکشان راه شیری ۱۰ میلیارد سال می باشد 
آیا میدانید نقره ۱۰۰ ها بار از مواد ضد عفونی قوی تر است و ۶۵۰ نوع میکروب را از بین می برد 
آیا میدانید مساحت کره زمین ۵۱۵ میلیون کیلومتر است 
آیا میدانید کهکشان راه شیری بیش از ۱۰۰ ملیون ستاره دارد 
آیا میدانید حنجره زرافه تار صوتی ندارد و گنگ است 
آیا میدانید تنها غذائی که فاسد نمی شود عسل است 
آیا میدانید پلک زدن زنان ۲ برار پلک زدن مردان است 
آیا میدانید قدیمترین بنا در شمال توکیو است ۵۰ هزار سال قدمت دارد 
آیا میدانید روزانه ۱۴,۰۰۰ نفر به بیماری ایدز مبتلا می شوند 
آیا میدانید مقاوم تریم ماهیچه در بدن زبان است 
آیا میدانید لایه پوستی که آرنج دست را پوشیده هر ۱۰ روز یکبار عوض میشود 
آیا میدانید... هر قطره آب ۳۳ میلیارد الکترون وجود دارد 
آیا میدانید مرغ با شنیدن موسیقی بزرگترین تخم را میگـــذارد 
آیا میدانید مورچه کارگر تا ۵ سال و مورچه ملکه تا ۲۵ سال عمر میکند 
آیا میدانید زنبور عسل ۲ معده دارد یکی برای جمع آوری عسل و دیگری برای هضم غذا 
آیا میدانید مورچه نسبت به بدن اش بزرگترین مغز را دارد 
آیا میدانید جنین انسان بعد از ۱۷ هفته می تواند خواب هم ببیند یا ۴ ماه! 
آیا میدانید گربه و سگ ۵ نوع گروه خون دارند در حالیکه انسان ۴ نوع گروه خون دارد 
آیا میدانید ۱۳۰۰ تا از کره زمین در سیاره مشتری جای میگیرد 
آیا میدانید... شیلی صحرایی وجود دارد که هزاران سال میشود در آن باران نباریده 
آیا میدانید خرگوش و طوطی تنها حیواناتی اند که بدون برگشتن به عقب پشت سر خود را ببینند 
آیا میدانید طول قد هر انسان سالم برابر ۸ وجب دست خود اوست 
آیا میدانید شبکه چشم انسان ۱۳۵ میلیون سلول دارد که مسولیت تشخیص رنگها را بر عهده دارند 
آیا میدانید بدن انسان ۵۰ هزار کیلومتر رشته عصبی دارد 
آیا میدانید تنها موجودای که میتواند به پشت بخوابد انسان است 
آیا میدانید چشم سالم انسان میتواند ۱۰ ملیون رنگ مختلف را ببیند و از هم دیگر جدا نماید 
آیا میدانید همه نوزادان میگو نر میشوند و بعد از چند هفته بخشی از نوزادان به ماده تبدیل میشوند 
آیا میدانید افرادی که در اثر گزندگی زنبور میمیرند بیش از افرادی استند که در اثر مار گزدگی میمیرند 
آیا میدانید... بویایی خرس تقریباً ۱۰۰ برابر قوی تر از حس بویایی انسان است 
آیا میدانید عریض ترین آبشار جهان خن است عرضی ۱۱ کیلو متر و ارتفاع بین ۱۶ تا ۲۱ متر دارد 
آیا میدانید بدن انسان قادر است در ظرف ۱ ساعت ۲ لیتر عرق تولد کند 
آیا میدانید... چشم غیر مجهز به تلسکوب می توان ۶ هزار ستاره را در آسمان مشاهده کرد 
آیا میدانید کشور تایوان از نظر موقیعت جغرافیائی در خطرناکترین نقطعه جهان قرار دارد 
آیا میدانید... جهان فقط ۷ هزار ببر وجود دارد 
آیا میدانید تشکیل و تولد سیاره ای مشابه زمین حداقل به ۳ میلیون سال نیاز دارد 
آیا میدانید برای فرار از جاذبه زمین به سرعت ۱۱ کلیومتر در ثانیه نیاز است 
آیا میدانید ظروف پلاستیکی ۵۰ هزار سال در برابر تجزیه و فرسودگی مقاوم اند 
آیا میدانید... گرم زودتر از آب سرد یخ میزند 
آیا میدانید... یک درخت معمولی می توان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلو کاغذ تولید کرد 
آیا میدانید آهن فلزی است که بیشتر از دیگر فلزات در جهان مصرف دارد 
آیا میدانید مغز بیشتر انرژی را در بدن مصرف میکنند به همین دلیل هم از سایر نقاط بدن گرمتر است 
آیا میدانید انجیر خشک کرده ۶ برابر انجیر تازه مقوی تر است 
آیا میدانید سالانه ۸۶ ملیون نفر به جمعیت جهان اضافه می شود 
آیا میدانید... پیشرفت علم هنوز برای دانشمندان ساختن عسل کشف نشده است 
آیا میدانید...%مردم در نیمکره شمالی زندگی میکنند 
آیا میدانید درخت خرما نر هرگز بار نمی آورد 
آیا میدانید پروتین تخم مرغ بیشتر از شیر و گوشت است 
آیا میدانید سرکه قدیمیترین تیزابی است که توسط مصریان در حدود ۳ هزار سال قبل کشف شد 
آیا میدانید... دنیا از هر ۵ نفر ۴ نفر موهایش تیره میباشد 
آیا میدانید خرس کوالا هرگز آب نمی‌نوشد و آب مورد نیاز خود را با خوردن برگ گیاهان تامین می‌کند 
آیا میدانید دریاچه بایکال کهنسالترین دریاچه دنیا است ، قدمت آن به ۷۰ میلیون سال میرسد 
آیا میدانید مساحت خیلج فارس ۲۴۰ هزار کیلومتر مربع میباشد 
آیا میدانید اولـیـن تــمـاس تـلفـنی ایـران سـال ۱۲۸۵ خـورشـیـدی در تـهـران برقرار شد 
آیا میدانید نوعی کوسه دارای ۳۵۰۰ دندان می بـــاشد که از هیچ یک از آنها استفاده نمیکند 
آیا میدانید بـدن انـســان برای حفظ تعادل خود در حـال ایستادن از ۳۰۰ عضله استفاده میکند 
آیا میدانید سرعت سریعترین حلزون ۲.۳ میلیمتر در ثانیه میباشد یعنی ۱ کیلومتر در ۵ شبانه و روز 
آیا میدانید چـگـالـی زمـیـن از سیارات دیـگر منظومه شمسی بیشتر است 
آیا میدانید... فرد هنـگام غــذا خوردن بطور مـتـوسط ۲۹۵ بار عمل بلعیدن را انجام می دهد 
آیا میدانید خواب کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهد 
آیا میدانید خطر ابتلا به آنفلوانزای مرغی ۱ بر ۱۰۰ میلیون میباشد 
آیا میدانید که دروان حاملگی کرگدن نیز به ۴۹۰ روز است 
آیا میدانید پستانداران بغیر از انسان و میمون، رنگها را بدرستی تشخیص نمیدهند 
آیا میدانید مونالیزا فاقد ابرو میباشد زیرا در دوران رنسانس تراشیدن ابرو مد بوده است 
آیا میدانید تقریبا نیمی از کل نشریات جهان در دو کشور آمریکا و کانادا منتشر میگردند 
آیا میدانید نوشابه های زرد رنگ زیان بارتر از نوشابه های سیاه رنگ هستند 
آیا میدانید... چپ اندکی از شش راست کوچکتر تا فضای کافی برای قرارگیری قلب فراهم آید 
آیا میدانید... چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی میباشد 
آیا میدانید مقاومت موش صحرایی در برابر بی آبی بیشتر از شتر میباشد 
آیا میدانید جمعیت میمونهای هند بالغ بر ۵۰ میلیون می باشد 
آیا میدانید تعداد چشمان عقربها به ۱۲ عدد میرسد 
آیا میدانید اثر سیب در بیـدار نـگـهـداشتن افـراد در شـب بـیشـتر از قـهــوه و کافئین است 
آیا میدانید فاصله سطح کره زمـیـن تـا مـرکز آن حدود ۶۳۷۰ کیلومتر است 
آیا میدانید اغلب ماتیکها حاوی فلسهای ماهی میباشند 
آیا میدانید دارچین بسیار کشنده است اگر به صورت وریدی به انسان تزریق شود باعث مرگ میشود 
آیا میدانید فقط یک نفر از ۱ میلیارد نفر بیش از ۱۱۶ سال عمر می‌کند. 
آیا میدانید عمومی ترین نام در دنیا محمد است. 
آیا میدانید بلندترین زن دنیا ۲.۳۶ سانتی متر قد دارد 
آیا میدانید طولانی ترین لباس عروس دنیا به طول ۱۰ متر است 
آیا میدانید روز تولد شما حداقل با ۹ میلیون نفر دیگر یکی است. 
آیا میدانید جلیقه ضد گلوله ، ضد آتش ، برف‌پاک‌کن شیشه و چاپگرهای لیزری را زنان اختراع کردند 
آیا میدانید تمامی خرس‌های قطبی چپ ‌دست هستند 
آیا میدانید فیلها تنها جانورانی هستند که قادر به پریدن نیستند 
آیا میدانید بطور متوسط ، مردم آنقدر از عنکبوتها میترسند که نمیتوانند آنها را بکشند 
آیا میدانید مورچه همیشه بر روی سمت راست بدن خود سقوط میکند 
آیا میدانید صندلی الکتریکی توسط یک دندانپزشک اختراع شد 
آیا میدانید استفاده از هدفون در هر ساعت باکتریهای موجود در گوش را تا ۷۰۰ برابر افزایش میدهد 
آیا میدانید نظیر اثرانگشت ، اثر زبان هر شخص نیز متفاوت است 
آیا میدانید زنان تقریبا ۲ برابر مردان چشمک می‌زنند. 
آیا میدانید انسان‌های راست دست به طور میانگین ۹ سال بیش از چپ دست‌ها عمر می‌کنند. 
آیا میدانید لئوناردوداوینچی قیچی را اختراع کرد. 
آیا میدانید درآمد مایکل جوردن از کمپانی نایک، بیش از درآمد تمام کارکنان این کمپانی است. 
آیا میدانید هیچ کلمه ای در زبان انگلیسی با کلمه month هم قافیه نمی‌شود. 
آیا میدانید مورچه ها بعد از مرگ در اثر سم پاشی به پهلوی راست می‌افتند. 
آیا میدانید... انسانی در طول زندگی‌اش به طور میانگین ۸ عنکبوت را در حال خواب می‌خورد. 
آیا میدانید گربه ماهی بیش از ۲۷,۰۰۰ عضو چشایی دارد. 
آیا میدانید کشتی ملکه الیزابت دوم بابت هر گالون سوخت فقط ۱.۵ متر حرکت می‌کند 
آیا میدانید... آمریکایی به طور میانگین ۲ کارت اعتباری دارد. 
آیا میدانید حشراتی مانند مورچه و زنیور و … هم دیکتاتوری دارند 
آیا میدانید اگر اکسیژن هوا بیشتر بود حشرات بزرگتر و یک سنجاقک به اندازه یک شاهین میشد 
آیا میدانید سریع ترین جت دنیا دارای سرعت ۳۶۰۰ کیلو متر است 
آیا میدانید طول همه ریشه های یک نیشکر ۲۰ کیلومتر است 
آیا میدانید ملکه میوه ها جوز هندی است 
آیا میدانید وزن ۱ قاشق چایخوری از سیاه چاله ها ۲ میلیارد تن است 
آیا میدانید این مطالب را از آبیته می خوانید 
آیا میدانید وزن خورشید ۲ میلیارد میلیارد میلیارد تن است 
آیا میدانید نعره یک نوع شیر تا ۳ کیلومتری شنیده میشود 
آیا میدانید چشم جغد ۸۰ بار از چشم انسان قوی تر است 
آیا میدانید... ٪ جمعیت جهان هیچگاه در طول حیات خود از تلفن استفاده نکرده است 
آیا میدانید مورچه در مایکروویو زنده میماند 
آیا میدانید دود سیگار موجود در محیط بیشتر از مواد قندى در پوسیدگی دندان کودکان نقش دارد 
آیا میدانید پروانه ها، چشم های مرکب دارند که تعداد آنها گاهی به ۱۸ هزار می رسد 
آیا میدانید... نوع پشه وجود دارد که در ثانیه ۱۰۰۰ بار بال میزند 
آیا میدانید نمک از ۵ هزار سال پیش در سفره ما انسانها بوده است 
آیا میدانید قانون تبدیل ماده به انرژی انشتین چیست >> انرژی = جرم ضرب در مجذور سرعت نور 
آیا میدانید کره زمین از ۱۰۲ عنصر بوجود آمده و این ۱۰۲ عنصر در بدن انسان وجود دارد 
آیا میدانید اگر در ۱ سال هیچ مگسی نمیرد حجم مگسهای متولد شده با حجم زمین برابر میشود 
آیا میدانید تعداد چینی‌های که انگلیسی بلدند، از آمریکایی‌های که انگلیسی بلدند، بیشتر است 
آیا میدانید وزن کوه یخی متوسط الحجم ۲۰ میلیون تن است 
آیا میدانید که در تهران روزانه ۲۷ نفر به خاطر الودگی هوا جان خود را از دست می دهند. 
آیا میدانید قدمت انرژی تاریک در فضا به ۹ میلیارد سال میرسد 
آیا میدانید انسان سالانه بیش از ۱۰ میلیون مرتبه پلک می زند 
آیا میدانید ناخن‌های انگشتان دست، تقریبا چهار برابر ناخن‌های پا رشد می‌کنند 
آیا میدانید دلفین‌ها هم مانند گرگ‌ها هنگام خواب یک چشمشان را باز می‌گذارند 
آیا میدانید مغز انسان ۲ ٪ از وزن بدن است ولی ۲۵% اکسیژن دریافتی را به تنهایی مصرف میکند 
آیا میدانید بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب می باشد. 
آیا میدانید که یک چهارم خاک روسیه در سال پوشیده از برف است 
آیا میدانید ابررسانا موادی که می‌تواند در حرارت پایین جریان را بدون مقاومت از خود عبور دهند 
آیا میدانید



:: موضوعات مرتبط: اطلاعات عمومی، ،
:: برچسب‌ها: دانستنی, اطلاعات,
نوشته شده توسط Maryam Khayami در شنبه 21 تير 1396

مدیریت زمان

چكيده

استفاده مؤثر و اثربخش از زمان ضرورتي اجتناب ناپذير براي موفقيت در عرصه كار و زندگي است. مديريت زمان شامل مجموعه‌اي از مهارتها براي كنترل كردن و استفاده بهتر از زمان است. اين مقاله به تشريح مفاهيم و اصول مديريت زمان پرداخته و فنون و ابزاري را براي مديريت زمان در محيط زندگي و كار ارائه مي‌كند.

1- مقدمه

راه‌هاي مختلفي براي بيان درك ما از زمان وجود دارد. براي قرنها مردم از حركت ماه، ساعت آفتابي، اذان،‌ زنگ كليسا براي تنظيم برنامه‌ زماني روزانه خود استفاده كردند تا اينكه در قرن دوازدهم راهبان كاتوليك ساعت‌هايي را براي تنظيم فعاليت‌هاي خود ساختند.

در طول تاريخ تمدن‌ها به زمان و ابعاد آن توجه داشته‌اند و اين توجه در اين دوران نيز وجود دارد و عباراتي مانند «وقت طلاست» گوياي اين توجه است. جوامع امروزي جوامعي هستند كه در آنها تعداد ساعات كافي در طول روز وجود ندارد. فناوري‌هاي نو محيطي فراهم آورده‌اند كه تقريباً در مدت زمان كم مي‌توان به خيلي از اطلاعات دسترسي پيدا كرد و خيلي كارها را سريعتر و آسانتر انجام داد اما تمايل به سريعتر انجام دادن كارها و بيشتر كار انجام دادن روز ‌به ‌روز بيشتر مي‌شود.

اين رويكرد كه همواره با بشر همراه بوده ‌است اين احساس را براي او به وجود آورده ‌است كه از زمان عقب مي‌ماند و نمي‌تواند از آن به صورت مؤثر بهره گيرد. تاريخ به ما مي‌گويد كه مديريت ضعيف زمان يك مسئله قديمي است، مسئله‌اي است كه فناوري آن را به وجود نياورده ‌است و آن را نمي‌تواند حل كند. در شرايطي كه ابزار بيشتري براي مديريت زمان در اختيار داريم و فرايند‌هاي اداري، كمتر درپيچ و تاب تشريفات اداري و كاغذ بازي گم مي‌شوند، مديريت ضعيف زمان را كمتر مي‌توان مخفي كرد. مديريت زمان موضوعي است كه همه ما، چه در زندگي شخصي و چه در زندگي حرفه‌اي، نياز داريم با آن روبرو شويم تا در زندگي موفق شويم.

در ادامه در مورد وجوه مختلف مديريت زمان صحبت مي‌كنيم. ابتدا نگاهي به اصول عمومي مديريت زمان خواهيم داشت. توجه به اين اصول كمك مي‌كند كه درك بهتري از مفهوم مديريت زمان داشته باشيم و پيشنهادهايي ارائه مي‌كند كه مي‌توانيد آنها را در حوزه‌هاي مديريت زمان در زندگي خود به كار بريد. پس از ارائه رهنمودهاي عمومي، به حوزه‌هاي مديريت زمان به صورت دقيق‌تر خواهيم پرداخت. ابتدا راجع به مديريت زمان در زندگي شخصي مي‌پردازيم و سپس مديريت زمان را در حوزه كسب و كار مدنظر قرار مي‌دهيم.

2- اصول عمومي مديريت زمان

مديريت زمان مجموعه‌اي از مهارتهاست كه شما را در استفاده مؤثر از زمان كمك مي‌كنند. رهنمودهاي عمومي وجود دارند كه مي‌توانند براي مديريت زمان در حوزه‌هاي متفاوت مانند خانه، مدرسه و كار استفاده شوند. در اين بخش، برخي از اين رهنمودها را شرح مي‌دهيم. ابتدا دلايل استفاده نكردن مردم از مديريت زمان و مزاياي حاصل از مديريت زمان را مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

احتمالاً روشن‌ترين دليل عدم استفاده از مديريت زمان اين است كه مردم نمي‌دانند مديريت زمان چيست. دليل دوم سستي و تنبلي است؛ بعضي از مردم فاقد هدف و انگيزش لازم براي برنامه‌ريزي مؤثر هستند. گروه سومي كه از مديريت زمان استفاده نمي‌كنند آنهايي هستند كه دوست دارند تحت فشار و تنگي وقت (دقيقه نود) و شرايط بحران كار كنند.

 

 

 

ممكن است در شرايطي استفاده نكردن از مديريت زمان توجيه‌پذير باشد اما مزاياي استفاده موفق از مديريت زمان هر گونه دليل يا توجيه را رد مي كند. مديريت زمان كمك مي‌كند كه تعيين كنيد كدام يك از كارهايي كه انجام مي‌دهيد مهمترين هستند. اين عمل به شما اين امكان را مي‌دهد به برخي فعاليتها اولويت زيادي دهيد و برخي از فعاليت‌ها را حذف كنيد. هم‌چنين مديريت زمان به شما كمك مي‌كند كه از طريق حذف مزاحمت‌ها و فعاليت‌هاي غيرضروري، مدت زماني كه واقعاً كار مي‌كنيد را افزايش دهيد. يكي از وجوه رضايت بخش مديريت زمان كاهش استرس در زندگي است. كاهش سطح استرس موجب بهبود سلامت روحي و جسمي مي‌شود.

 

 

2-1- چگونه وقت خود را مي‌گذرانيد؟

وقتي تصميم گرفتيد كه از استراتژي‌هاي مديريت زمان استفاده كنيد، از همان زمان بايد شروع كنيد. اولين قدم تحليل و بررسي روشي است كه در حال حاضر از وقت خود استفاده مي‌كنيد. اين كار نبايد از طريق حافظه انجام شود. ممكن است شما اكثريت زمانهاي بيكاري خود را به ياد نياوريد يا قادر نباشيد زمانهايي را كه صرف مكالمات طولاني مي‌كنيد دقيقاً بياد آوريد. براي ثبت نحوه گذراندن وقت مي‌توانيد از يك دفتر يادداشت، دفتر گزارش فعاليت يا يك دفتر برنامه‌ريزي با بخش‌هاي تفكيك شده به ساعت براي رديابي فعاليتها استفاده كنيد. نه تنها آنچه كه در طول روز انجام مي‌دهيد بلكه احساس خود (خسته، پرانرژي، عصباني، بي‌حال و ...) را ثبت كنيد. هر وقت كه فعاليت خود را تغيير مي‌دهيد، نوع فعاليت و زمان شروع آن را ثبت كنيد.

پس از ثبت فعاليت‌ها براي چندين روز، يادداشت‌ها آماده براي تحليل هستند. خيلي از فعاليت‌هاي ثبت شده در گزارش به صورت بارز ديده مي‌شوند چرا كه وقت زيادي صرف آنها شده است. ديگر حوزه مهم در يادداشت‌ها، فعاليت‌هاي غيرضروري است كه در طول روز انجام داده‌ايد. وقتي اين فعاليت‌ها به صورت جداگانه ديده شوند خيلي زمان‌بر نيستند اما وقتي دسته‌بندي شوند، زمان كل آنها ممكن است قابل ملاحظه باشد. تحليل فعاليتهايتان كه در گزارش ثبت شده‌اند در قدم بعدي، يعني اولويت‌بندي فعاليت‌ها، به شما كمك خواهد كرد.

2-2- اولويت‌بندي فعاليت‌ها

اولويت‌بندي يكي از مهمترين قدم‌هاي مديريت زمان است. اين عمل كمك مي‌كند كه موارد زمان‌بر كه نه اوقات خوشي را ترتيب مي‌دهند و نه كمك مي‌كنند كه به اهداف خود دست يابيد را حذف كنيد. اين مرحله بيشترين تغيير در جهت افزايش زمان را به دنبال دارد. با تصميم گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد و فعاليتهايي را كه بايد حذف كنيد اولويت‌‌بندي را آغاز كنيد.

براي تصميم‌گيري در خصوص فعاليت‌هايي كه بايد انجام دهيد، فعاليت‌هايي را تعيين كنيد كه از آنها لذت مي‌بريد و آنها را خوب انجام مي‌دهيد. خيلي مهم است كه هم از نظر حرفه‌اي و هم از نظر شخصي از كاري كه انجام مي‌دهيد لذت ببريد. در گزارش خود كارهايي كه از آنها لذت مي‌بريد و كارهايي كه براي شما خوشايند نيستند را مشخص كنيد. اكثريت روز شما بايد صرف كارهايي شود كه از انجام آنها لذت مي‌بريد.

در حالي كه مهم است از انجام يك كار لذت ببريد، نيز مهم است كه آن را خوب انجام دهيد. در تعيين اينكه چه كارهايي را انجام دهيد و چه كارهايي را تفويض كنيد، شناخت نقاط قوت و ضعف شما حياتي است. تلاش نكنيد مسئوليت‌هايي بيش از آنچه مي‌توانيد به صورت معقول انجام دهيد را به عهده گيريد. بعد از تعيين كارهايي كه از آنها لذت مي‌بريد و آنها را خوب انجام مي‌دهيد، شما آماده هستيد كه فعاليت‌هاي غيرضروري در زندگي خود را دور بريزيد. تمام منابع موجود خود را پيدا كنيد و فعاليت‌هايي را كه بيش از توان خود مي‌دانيد تفويض كنيد. بعد از اينكه فهرست كارهاي روزانه را به ميزان قابل قبولي از مسئوليت‌ها كاهش داديد، زمان برنامه‌ريزي فرا مي‌رسد.

2-3- برنامه‌ريزي

برنامه‌ريزي در زندگي شخصي و حرفه‌اي متفاوت از هم انجام مي‌شوند. در برنامه‌ريزي شخصي، برنامه‌ريزي از طريق هدفگذاري و ترسيم مسير دست‌يابي به اهداف انجام مي‌شود. در برنامه‌ريزي حرفه‌اي،‌ برنامه‌ريزي پروژه‌‌محور است. برنامه‌ريزي پروژه بايد از طريق نرم‌افزارهاي برنامه‌ريزي رسمي انجام شود.

روش برنامه‌ريزي مناسب خود را انتخاب كنيد. از هر روش مانند انتخاب اهداف، برنامه‌ريزي رسمي يا غير رسمي كه استفاده كنيد چند نكته مهم را بايد به خاطر بسپاريد. ابتدا انتظارات خود را برآورد كنيد. به ياد داشته باشيد تعداد ساعات محدودي در يك روز وجود دارد. سعي نكنيد به نتايجي ماورأ قابليت‌هاي خود دست يابيد.

دوم، مدت زماني را صرف خود كنيد. براي اينكه به حد‌اكثر عملكرد دست يابيد به زمان خواب و استراحت كافي نياز داريد. اقدام به اين عمل سخت‌تر از تصميم گرفتن براي انجام آن است. هنگام برنامه‌ريزي شما مي‌پنداريد كه به هيچ استراحتي نياز نداريد يا مي‌توانيد فقط چهار ساعت در روز بخوابيد. كار مداوم بدون استراحت سطح استرس را افزايش داده و سطح عملكرد را كاهش مي‌دهد.

2-4- نكات سودمند براي بهبود كيفيت وقت

2-4-1- از مزاحمت‌ها جلوگيري كنيد.

همواره پذيراي بازديدكنندگان نباشيد. بازديدكنندگان مي‌توانند موجب به هم‌ريختگي شوند كه در نهايت منجر به كاهش بهره‌وري مي‌شود. با بستن در اتاق يا حذف ارتباط بصري مي‌توانيد به بازديدكننده بفهمانيد كه شما مشغول هستيد. هر روشي كه به كار مي‌بريد به خاطر بسپاريد كه نبايد هر بازديدي را بپذيريد.

راه ديگر براي كاهش مزاحمت‌ها جواب ندادن به تلفن است. تماس‌هاي تلفني مي‌توانند خيلي وقت‌گير باشند. تماس‌هاي تلفني قطار افكار را از حركت باز‌مي‌دارند. تماس‌هاي تلفني ممكن است شما را متعهد به انجام كارهايي كنند كه آمادگي آنها را نداريد. از خاموش كردن زنگ تلفن نترسيد. وقتي كارتان تمام شد پيغام‌هاي دريافتي را چك كنيد.

2-4-2- كنترل كنيد

كارهايي را كه نياز داريد انجام دهيد مي‌دانيد. اين كار را در فهرست كارها يادداشت كنيد. كارهاي فهرست را اولويت‌بندي كنيد. با انجام اين عمل،‌ شما مي‌توانيد روز خود را كنترل كنيد. شما ابزاري داريد كه مي‌توانيد از كارهاي غيرضروري جلوگيري كنيد يا كارهاي جديد را اولويت‌بندي كنيد. پيروي از اين رهنمودها اين تضمين را به دنبال دارد كه شما ابتدا مهمترين فعاليتها را انجام مي‌دهيد. هم‌چنين شما مي‌دانيد كه چه فعاليت‌هايي را انجام نداده‌ايد و مي‌توانيد آنها را به فهرست كارهاي فردا اضافه كنيد.

2-4-3- بر بهره‌ور بودن تأكيد كنيد نه مشغول بودن

تمركز بر بهره‌وري كيفيت كار و عملكرد را افزايش مي‌دهد. تهيه يك فهرست اولويت‌بندي شده از كارها به شما كمك مي‌كند كه بهره‌ور باشيد. تمركز بر انجام مهمترين كارها در ابتدا، به شما كمك مي‌كند كه كار بيشتري انجام دهيد و آنها را سر وقت انجام دهيد.

2-4-4- سرعت خود را تنظيم كنيد

مهم است كه خود را براي ميزان ساعاتي كه كار مي‌كنيد تنظيم كنيد. از خود بپرسيد كه با سرعتي كه كار مي‌كنيد مي‌توانيد ادامه دهيد. خود را با تعداد ساعات زياد كار خسته نكنيد. مديريت مؤثر زمان بايد اين امكان را فراهم آورد كه بتوانيد كارهاي مورد نياز را انجام دهيد بدون اينكه نياز باشد تعداد ساعات زيادي را در دوره زماني بزرگتر مشغول باشيد.

3- مديريت زمان شخصي

مديريت زمان شخصي بخش قابل ملاحظه‌اي از زمان روزانه را صرف مي‌كند. مهارتهاي مديريت زمان شخصي در عمل داراي اشكالاتي هستند. اولويت‌بندي اهداف شخصي مي‌تواند خيلي مشكل باشد زيرا بايد نسبت به فعاليت‌هاي اولويت‌دار، در دسته دوم از اهميت قرار گيرند. اين بخش به شما كمك مي‌كند كه اهداف شخصي خود را اولويت‌بندي كنيد بطوري كه در برنامه شما قرار گيرند. شما روش «فقط بگو نه» را ياد مي‌گيريد كه به شما در سبك كردن زمانبندي كمك مي‌كند. اين بخش هم‌چنين چگونگي ايجاد وقت براي فرزندان و ديگر افراد مهم براي شما را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

3-1- فقط بگو «نه»

در زندگي شخصي خود معمولاً با گفتن كلمه «نه» مشكل داريم. اين موضوع موجب بيشتر تناقضات در وقت ما مي‌شود. به خاطر اكراه طبيعي در گفتن نه، اغلب احساس تعهد نسبت به دوستان و خانواده خود داريم. آموزش به خود در استفاده از ابزار ارزشمند نه گفتن در تشخيص اهميت اولويت‌هاي شخصي ضروري است.

چندين روش براي نه گفتن به صورت غيرمستقيم وجود دارد بطوري كه دوستان و خانواده خود را نرنجانيد. يك ذهن خلاق معمولاً قادر خواهد بود از شرايطي كه با اولويت موجود وي تناقض دارند خلاصي يابد. اما عذر و بهانه هميشه ضروري نيست. اشكالي ندارد كه با افراد رو راست بود و واقعيت را گفت. به افرادي كه تقاضاي اختصاص وقت را از شما دارند بگوييد كه شما مسئوليت‌هايي به عهده داريد كه امكان برآوردن تقاضاي آنها را فراهم نمي‌آورد. شما متعجب خواهيد شد كه مي‌بينيد كه به چه سادگي روش مستقيم پذيرفته مي‌شود.

3-2- اهداف شخصي

3-2-1- هدفگذاري كنيد

وقتي بتوانيد به صورت مؤثرتر «نه» بگوييد، وقت بيشتري براي تخصيص در دست‌يابي به اهداف شخصي خود داريد. اهداف، حوزه خيلي مهمي از مديريت زمان شخصي هستند. اهداف به ما كمك مي‌كنند كه از طريق ايجاد كار براي ما و اجازه تمركز بر تلاش‌هايمان، زندگي خود را سازماندهي كنيم. هنگام هدفگذاري خيلي مهم است آنها را واقعي و قابل دستيابي تعريف كنيم. با تنظيم اهداف از پيش،‌ به خود اجازه مي‌دهيد كه يك مسير استراتژيك به سمت دستيابي به اهداف را برنامه‌ريزي كنيد.

اهدافي تعريف كنيد كه به سادگي قابل دستيابي باشند. وقتي به اهداف تعريف شده رسيديد، براي هدفي كه مشكل‌تر است اقدام كنيد. اين فرايند را ادامه دهيد تا اينجا كه احساس كنيد كه اهداف شما نه آسان و نه دور از دسترس هستند. اين فرايند كند است اما به شما كمك مي‌كند كه ياد بگيريد چگونه به صورت موفقيت‌آميز به اهداف خود دست يابيد. نبايد انتظار داشته باشيد كه تمام انتظاراتتان يك شبه برآورده شوند چرا كه يك فرايند تدريجي است.

3-2-2- اهداف خود را اولويت‌بندي كنيد

وقتي اهداف خود را تنظيم كرديد، بايد آنها را اولويت‌بندي كنيد. وقت گذاشتن و اولويت‌بندي اهداف در مديريت زمان شخصي مؤثر حياتي است. خيلي از ما از اين مرحله مي‌پريم اگر چه دوباره مجبور مي‌شويم كه برگرديم.

اهداف را به صورت روشن تعريف كنيد و مشخص كنيد كه آنها چه هستند و چه اهميتي دارند. اهدافي كه اهميت كم دارند مي‌توانند به تعويق بيافتند. اجازه دهيد اقلامي كه به توجه بيشتر نياز دارند ابتدا انجام شوند. شما مي‌توانيد يك فهرست از كارهايي كه بايد انجام دهيد تهيه كنيد و به هر يك از اقلام به نسبت اهميت عددي اختصاص دهيد يا اينكه فهرستي از اهداف اولويت‌بندي شده تهيه كنيد. پيتر دراكر مي‌گويد كه «انجام دادن كارهاي درست مهمتر از انجام درست كارهاست».

اقتصاددان ايتاليايي، ويلفردو پارتو، قانوني در اولويت‌بندي دارد. قانون پارتو مي‌گويد كه تقريباً 80 درصد نتيجه مورد نظر از بيست درصد تلاش‌هايي حاصل مي‌شود كه انجام مي‌دهيم. براي اينكه كارهاي خود را به صورت مؤثر اولويت‌بندي كنيد، بايد بيست درصد مهم را جدا كنيد. وقتي كارهاي مهم تعيين شدند شما مي‌توانيد بر اقداماتي تمركز كنيد كه بيشترين نتيجه مورد نظر را حاصل مي‌كنند. هنگام تحليل چگونگي گذراندن اوقات خود (بخش 2-1) متوجه خواهيد شد كه خيلي از اوقات شما صرف كارهاي كوچك و ناچيز مي‌شود. به همين دليل توان شما صرف حوزه‌هاي اصلي و حياتي كه نيازمند تلاش بيشتر هستند نمي‌شود. قانون پارتو را براي اولويت‌بندي به كار بريد و خواهيد ديد كه زمان و اهداف تحقق يافته شما بيشتر خواهند شد.

3-3- تعلل

وقتي زمان مناسب صرف هدفگذاري و اولويت‌بندي كرديد، مي‌توانيد كارهاي مورد نياز هر روز را تعيين كنيد. اگر كارها را در زمان موعد آنها انجام ندهيد غير مؤثر عمل كرده‌ايد. تعلل چيزي است كه اكثر ما با آن درگير هستيم. اغلب نمي‌توانيم به كل نتيجه مورد نظر دست يابيم زيرا به خاطر تعلل استرس به ما چيره مي‌شود.

با تعداد زيادي از كارهاي انباشته شده بر روي هم، سخت است كه در انجام كارها تعلل نكنيم؛ خصوصاً براي كارهاي بزرگتر كه به زمان بيشتر از آنچه كه شما داريد نياز دارند.

وقتي با كار بزرگي روبرو مي‌شويد آن را به بخش‌هاي كوچكتر تقسيم كنيد. تقسيم كار به كارهاي كوچكتر اين امكان را فراهم مي‌آورد كه اجزاء كوچكتر را بدون اضطراب انجام دهيم. بزودي در خواهيد يافت كه با انجام كارهاي تقسيم شده، كل كار بزرگ انجام شده است.

3-4- مزاحمت كمال‌گرايي

وقتي هدفگذاري و اولويت‌بندي كرديد، بايد از چندين مسئله فرعي كه بروز مي‌كنند جلوگيري كنيد. يكي از اين مسائل تمايل شخص به كمال‌گرا بودن است. اين نوع رويكرد مي‌تواند تأثير زيادي بر مديريت زمان شخصي داشته باشد. توجه غير ضروري به جزئيات باعث مي‌شود كه ديگر كارها را به تأخير بياندازيد. ناتواني در پاداش دادن به خودمان براي كارهايي كه انجام داده‌ايم مسئله ديگري است كه با آن روبرو هستيم. وقتي كاري را انجام داديد، شما بايد به خود پاداش دهيد. پاداش دادن به خود راهي براي ايجاد تعادل بين كار و تفريح است. اگر بتوانيم ياد بگيريم كه بين كار و تفريح تعادلي برقرار كنيم زندگي سالم‌تر و شاد‌تري خواهيم داشت.

3-5- وقت گذاشتن براي همسر

زندگي شخصي شامل چندين حوزه متفاوت است كه بايد در نظر بگيريم. يكي از اين حوزه‌ها وقتي است كه با همسر خود مي‌گذرانيم. اين وجهي حياتي از مديريت زمان شخصي ماست زيرا خيلي از احساسات ما آن را ديكته مي‌كنند. افرادي كه وقت كافي براي همسرانشان تخصيص نمي‌دهند به خاطر دلايلي روابط خود را پرتنش درمي‌يابند كه مي‌شد از آنها جلوگيري كرد. اغلب همسر خود را در انتهاي فهرست اولويت قرار مي‌دهيم زيرا عادت كرده‌ايم فرض كنيم كه به دليل برنامه فشرده كاري، همسر ما عذر ما را مي‌پذيرد.

چندين روش براي افزايش مدت زمان بودن با همسر وجود دارد. اگر مدت زمان كافي با همسرتان نيستيد زمانهايي را براي تنها بودن با وي تخصيص دهيد و با هم براي تماشاي فيلم يا صرف شام بيرون برويد. روش ديگر رفتن به خريد با يكديگر است.

3-6- كارهاي مربوط به خانه

هر خانه تعداد زيادي كارهاي متفاوت دارد كه بايد انجام شوند. اين مسئوليت‌ها مي‌توانند بار زيادي بر ما وارد كنند اگر برنامه‌ريزي نشوند. با تعداد بسياري از اولويت‌ها در زندگي پيچيده امروزي، بيشتر مردم نمي‌توانند وقت اضافه براي انجام كارهاي خانه پيدا كنند. از آنجايي كه خود نمي‌توانيد همه اين كارها را انجام دهيد، اگر امكان داشته باشد آنها را به فرزندانتان تفويض كنيد.

3-7- وقت گذاشتن براي فرزندان

همه قبول دارند كه قراردادن فرزندان در اولويت‌هاي بالا هميشه ساده نيست. فرزندان وقت قابل ملاحظه‌اي از شما مي‌گيرند و لازم است كه ديگر اولويت‌ها را همراه با اين موضوع برنامه‌ريزي كنيد.

مي‌توانيم وقت خود را با فرزندان بگذرانيم در حاليكه به اتفاق آنها كارهاي خانه را انجام مي‌دهيم. بچه‌ها از مسئوليت لذت مي‌برند و قادرند كه برخي كارهاي خانه را انجام دهند. خيلي از مسئوليت‌هاي داخل و خارج از خانه وجود دارد كه شما به عنوان يك خانواده مي‌توانيد آنها را با هم انجام دهيد در حالي كه با هم هستيد. انجام برخي از كارهاي خانه توسط فرزندان، استرس شما را كاهش مي‌دهد. تفويض مسئوليت به فرزندان در سنين كودكي براي آنها سودمند است و مهارتهاي مديريتي آنها را براي سال‌هاي بعد افزايش مي‌دهد.

نقش شما به عنوان يكي از والدين فرزندان، فشار روحي و جسمي در مراقبت از آنها را به دنبال دارد. شما بايد به اتفاق فرزندان به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيد كه اين زمانها به حداقل برسند. شما مي‌توانيد به فرزندان خود توضيح دهيد كه بايد كارها و برنامه‌هايي را انجام دهيد و انجام ندادن آنها باعث مي‌شود كه به اهداف خود نرسيد. فرزندان خيلي اهميت دارند ولي بايد به حجم ديگر كارها و مسئوليت‌ها توجه داشته باشيد.

3-8- مديريت ميز كار

آخرين و مهمترين وجه مديريت زمان شخصي كه مورد بحث قرار مي‌گيرد مديريت امور دفتري شخصي است. ميز كار مهمترين چيزي است كه همواره بايد روزآمد نگاه داشته شود. براي موفق بودن، اين موضوع بايد جزو اولويت‌هاي بالاي شما قرار گيرد. بدين منظور ابتدا بايد ميز خود را سازماندهي كنيد. با داشتن يك ميز مرتب و تميز شما مي‌توانيد بهتر كارهاي انجام نشده خود را پيدا كنيد. وقتي كاغذهاي شما مرتب شده باشند مي‌توانيد كارهاي مربوط به آنها را به بخش‌هاي كوچكتر تقسيم كرده و جداگانه هريك را انجام دهيد.

روشي كه اتاق كار خود را براساس نيازها ترتيب مي‌دهيد كليد خبره شدن در انجام كارهايتان است. حتي اگر نيازهاي شما در پايين‌ترين حد لازم باشند، اقلام خاصي وجود دارند كه به موفقيت شما كمك مي‌كنند. اول بايد بدانيد كه به چه مقدار فضا براي بايگاني و ذخيره احتياج داريد. نبايد اسناد و مدارك را روي هم بر روي ميز انباشته كنيد چرا كه باعث مي‌شود نتوانيد به كارهاي مالي و دفتري خود در زمان لازم بپردازيد. از ميزهاي داراي چند كشو  و فايل‌هاي بايگاني مي‌توانيد استفاده كنيد.

متخصصين اعتقاد دارند كه بايد از يك صندلي مناسب استفاده كرد. نوع صندلي انتخابي بايد بگونه‌اي باشد كه به شكل مناسب درآن جاي‌ گيريد. يك صندلي خوب طراحي شده بايد قابليت تنظيم داشته باشد بگونه‌اي كه با اندام شما تطابق يابد و اين امكان را فراهم آورد كه هنگام كار كردن موقعيت راحتي داشته باشيد. پس از تنظيم، بايد پشت شما را نگه دارد و فشار وارده بر شانه‌ها، گردن و دستها را كاهش دهد. مطمئناً در اين شرايط شما بهتر مي‌توانيد بر كار خود تمركز كنيد.

بيشتر ما به ميزان روشنايي اطراف خود توجه نمي‌كنيم. روشنايي مناسب، كارايي را بالا مي‌برد. سطح متفاوتي از روشنايي براي كارهاي متفاوت لازم است. هنگام خواندن مدارك و نامه‌ها نور بايد به قدر كافي باشد تا به چشمان خود فشار وارد نكنيد. اما هنگام كار با كامپيوتر نور بايد به قدري باشد كه انعكاس‌ها و درخشندگي‌ها به حداقل برسند.

ابزار غير فني زيادي وجود دارند كه مي‌توانيد در زندگي شخصي از آنها استفاده كنيد. از يك تقويم ديواري با جدول‌بندي درشت استفاده كنيد. بدين شكل مي‌توانيد كل روزهاي ماه را ببينيد. حتماً دفترچه تلفن داشته باشيد. از نرم‌افزارهاي كامپيوتري نيز مي‌توانيد استفاده كنيد.

4- مديريت زمان و كسب وكار

محيط كسب و كار امروز را مي‌توان با رقابت شديد و سخت آن توصيف كرد. در هر ثانيه از روز اختراعات جديدي صورت مي‌پذيرد و روش‌هاي سنتي، طول عمر كوتاهتري پيدا مي‌كنند. خبر تازه امروز، يك خبر قديمي در فردا محسوب مي‌شود و كساني كه با تغييرات پيش نروند عقب خواهند ماند. شما بايد از تمام منابع موجود خود استفاده كنيد تا با زمان پيش رويد.

بزرگترين مانع موفقيت در اين بازار، زمان است. با ساعات نامحدود روزانه مي‌توانستيم سرعت كار را به اندازه رضايت‌بخش پايين بياوريم. متأسفانه زمان چيزي است كه بشر نمي‌تواند آن را كنترل كند. به خاطر اين شرايط غيرقابل كنترل، بايد با زمان كار كنيم. درك محدوديت‌هاي حاصل از زمان و منافع مديريت زمان كمك مي‌كند با زمان كار كنيم نه اينكه در مقابل آن قرار گيريم.

روشي كه شما زمان خود را استفاده مي‌كنيد تعيين‌كننده موفقيت شماست. با اين حال، فلسفه مديريت زمان از فردي به فرد ديگر متفاوت است و مديريت زمان براي شما بايد بگونه‌اي باشد كه با كار شما مطابقت داشته باشد. در اين بخش رهنمودهايي ارائه مي‌كنيم كه به شما در شروع سفر در مديريت مؤثر زمان كمك خواهند كرد. اين رهنمودها را به دقت بخوانيد و آنها را بگونه‌اي تطبيق دهيد كه نياز شما را برآورده كنند.

4-1- مديريت زمان در كار

رهنمودهاي كلي كه قبلاً گفته شد مي‌توانند در محل كار شما به كار روند. اين رهنمودها مواردي شامل تحليل روش گذراندن وقت، اولويت‌بندي فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي است.

4-2- كار درست را در زمان درست انجام دهيد

حتي با مديريت مؤثر زمان هم در خواهيد يافت كه هميشه نمي‌توان هر كاري را سر وقت انجام داد. اما كارهايي وجود دارند كه بايد سر وقت انجام شوند و كارهايي نيز هستند كه مي‌توان به تأخير انداخت. بر اساس رهنمودهاي عمومي مديريت زمان، يك فهرست اولويت‌بندي شده از كارها بايد تهيه كنيد. در سراسر روز كارهايي از فهرست را انجام دهيد كه بيشترين اولويت را دارند. اين كار خيلي ساده است و به يك متدولوژي خاص نياز ندارد در حالي كه خيلي از ما كار درست را در زمان درست انجام نمي‌دهيم. انجام كارها براساس اولويت كمك مي‌كند كه كارها را خوب مديريت كنيد.

4-3- قبل از ترك دفتر فهرست كارهاي فردا را مرور كنيد

فهرست كار را بررسي كنيد و كارهاي انجام نشده را تعيين كنيد. كارهاي انجام شده را پاك كنيد و كارهاي انجام نشده را اولويت‌بندي كنيد. هنگام اولويت‌بندي موضوعات اصلي، كارهايي كه قرار است فردا انجام دهيد را مرور كنيد. براي مثال، اگر فاز دوم پروژه در دست را آغاز مي‌كنيد مستندات تعريف آن فاز را مطالعه كنيد. اين كار باعث مي‌شود اقداماتي را كه براي فاز دوم بايد انجام دهيد بياد آوريد. اگر با چند نفر كار مي‌كنيد، با آنها در مورد كار فردا صحبت كنيد و مطمئن شويد كه هريك مي‌دانند فردا چه كاري بايد انجام دهند.

4-4- ساعات اوج كاري خود را پيدا كنيد

با استفاده از رهنمودهاي ارائه شده در بخش 2، تعيين كنيد كه در ساعات مختلف روز چه احساسي داريد. اين تمام تحقيقي است كه نياز داريد تا بتوانيد ساعات اوج كاري خود را پيدا كنيد. ساعاتي كه بيشترين انرژي را داشته‌ايد، انگيزش بالا داشته‌ايد و تماماً متمركز به كارتان بوده‌ايد را بشماريد. اين ساعات زماني هستند كه در آن بايد مشكل‌ترين كارهايتان را انجام دهيد. از مزاياي ساعت اوج كاري استفاده كنيد.

4-5- از جلسات حداكثر استفاده را ببريد

براي برگزاري جلسه چهار نكته را بايد در نظر بگيريد. اولين نكته اين است كه جلسه را هنگامي برگزار كنيد موضوع آن اتفاق افتاده باشد. جلسات دوره‌اي اغلب نياز نيست اما اگر اين زمان را تخصيص دهيد با بحث‌هاي مختلف پر مي‌شود. بنابراين جلسات را براساس نياز تشكيل دهيد نه براساس قاعده. دومين رهنمود براي تشكيل جلسه تنظيم دستور جلسه است. دستور جلسه بايد هدف جلسه و حوزه بحث را نشان دهد. حوزه‌هاي بحث بايد اولويت‌بندي شوند. جلسات ساخت‌يافته افراد را بر موضوع مورد بررسي متمركز مي‌كنند. اين كار منجر به جلسات كوتاه‌تر و پربارتر مي‌شود. توزيع دستور جلسه در زمان مناسبي پيش از تشكيل جلسه، به افراد اين امكان را مي‌دهد كه خود را براي جلسه آماده كنند. اين اقدامات باعث مي‌شود كه جلسات شما مؤثرتر و آموزنده‌تر شوند.

سومين رهنمود براي تشكيل جلسات تنظيم دقيق زمان جلسه است. ساعت تشكيل جلسه تأثير زيادي بر خروجي جلسه خواهد داشت. براي مثال، اگر شما مي‌دانيد كه افرادي در جلسه هستند كه تمايل دارند جلسه را بيش از زمان در نظر گرفته شده ادامه دهند، زمان جلسه را براي پيش از نهار يا براي ساعت پاياني روز تنظيم كنيد. اين باعث مي‌شود افراد انگيزه بيشتري براي تمركز و توجه داشته باشند. نكته چهارم اين است كه جلسات را در ساعات غيرمعمول برگزار كنيد اگر با تأخير و كندي روبرو مي‌شويد.

4-6- به صورت مؤثر تفويض كنيد

تفويض زمان بيشتري ايجاد مي‌كند. اما اين كار هميشه به سادگي قابل انجام نيست. در حقيقت خيلي از افراد با تفويض كارها مشكل دارند. اين به چند دليل رخ مي‌دهد. گاهي اوقات توضيح انجام يك كار به فرد ديگر بيش از انجام كار توسط خود طول مي‌كشد. اما اگر آينده‌نگر باشيد متوجه مي‌شويد كه اگر يك وقت اضافي صرف كنيد مي‌توانيد در آينده نيز كار مورد نظر را تفويض كنيد. دليل ديگر عدم تفويض كمال‌گرايي است. وقتي تفويض مي‌كنيد به افراد اجازه مي‌دهيد كه اشتباه كنند. اگر شما تحمل تصحيح اشتباهات را داشته باشيد آنگاه افراد بيشتري ياد مي‌گيرند كه كار مورد تفويض را به صورت مناسب انجام دهند. دليل آخر عدم تفويض ترس از كاهش قدرت است. اين وجه از تفويض چيزي است كه همه ما با آن روبرو خواهيم بود. به چيزي كه از تفويض بدست مي‌آوريد فكر كنيد نه به چيزي كه از دست مي‌دهيد.

وقتي توانستيد بر ترس‌هاي خود از تفويض كردن غلبه كنيد بايد ياد بگيريد كه چگونه به صورت اثربخش تفويض كنيد. ابتدا تعيين كنيد كه چه چيزي بايد تفويض شود. به فهرست اولويت‌بندي شده كارها نگاه كنيد. اين فهرست در تعيين كارهاي نيازمند تفويض كمك مي‌كند. سپس افراد توانا و مشتاق انجام كار انتخاب شده براي تفويض را انتخاب كنيد. بياد داشته باشيد كه كل كار را تفويض كنيد. كار و چيزي كه مورد انتظار است را توضيح دهيد. قدم بعدي اين است كه اجازه دهيد فرد كار را انجام دهد. كار را در زمانهاي از پيش تعيين شده مورد بررسي قرار دهيد. دائماً بالا سر كار نايستيد زيرا اين كار فقط عملكرد را كاهش مي‌دهد.

 

 

4-7- ميز خود را مرتب كنيد

فردي كه روي ميز شلوغ و درهم برهم كار مي‌كند به طور متوسط روزي يك ساعت و نيم دنبال چيزهاي خود روي ميز مي‌گردد. عامل اصلي به هم ريختگي روي ميز، كاغذ است. كاغذها بايد دسته‌بندي و بايگاني شوند،‌ يا به ديگر همكاران مربوط داده شوند يا دور ريخته شوند. نيازي نيست كه انبوهي از كاغذ به مدت نامحدود روي ميز باشد. بعد از مرتب كردن روي ميز به سراغ كشوها برويد. مرتب كردن ميز كافي نيست، هر روز آن را تميز كنيد. مرتب نگهداشتن ميز هفت ساعت و نيم به هفته كاري اضافه مي‌كند.

4-8- روش‌ها را مناسب خود تطبيق دهيد

توجه به اين نكته مهم است كه رهنمودهاي ارائه شده در اين مقاله كلي هستند. اين رهنمودها نقطه شروعي براي توسعه سيستم مديريت زمان است. براي مديريت موفق زمان،‌ بايد يك سيستم مديريت زمان مناسب خود طراحي كنيد.    
 



:: موضوعات مرتبط: مدیریت، ،
نوشته شده توسط Maryam Khayami در شنبه 23 خرداد 1396

خانواده

خانواده «Family» در جامعه و فرهنگ ما ایرانی ها، یک نقش بسزا و مهمی دارد که مردم کشور ما خلق و خوی زیادی با آن دارند. یک خانواده از یک گروه از مردم تشکیل شده است. خانواده با پیوند (ازدواج) یک زن با یک مرد تشکیل می شود و اعضای خانواده شامل همسر، پدر، مادر، برادر و خواهر، پسر و دختر می باشد. همینطور اگر بخواهیم یک خانواده بزرگ تر را نام ببریم باید پدر بزرگ، مادر بزرگ، عمه، عمو، خاله، دایی، برادرزاده و خواهرزاده را به آن اضافه کرد. خانواده به عنوان یک واحد اجتماعی شناخته می شود.

در اینجا می خواهیم شما را با خانواده به صورت کامل آشنا کنیم، در همین راستا مقاله ای کامل در مورد خانواده برای دانلود شما عزیزان گذاشته ایم که شما با دریافت این مقاله می توانید مطالب زیادی را درباره آن فرا گیرید. تعریف خانواده، انواع آن، خانواده در قرآن، نقش و اهمیت خانواده و … از مطالبی هستند که در این تحقیق گردآوری شده اند.

همه چیز درباره خانواده

خانواده عبارت است از تشکیل کوچکی است که در نتیجه زیست با همی یک عده از انسان ها به میان می آید. و این تشکیل کوچک به مثابه قسمتی از جامعه خویش شمرده می شود.

این مجموعه کوچک عبارت است از پدر، مادر، کودک یا کودکان. که همه به اساس یک هدف مشترک که عبارت از منفعت زندگی مشترک، درد و غم مشترک و خلاصه تمامی مزایای زندگی مشترک، نیازمند یکجا زیستن بوده اند. و همچنان اعضای این محیط مشترک را یک رشته نامرئی مهم و مقدس با هم پیوند داده است که به نام عاطفه و همخوانی یاد می شود.

خانه و خانواده مرکز یک کانون پاک و منزهی است که دو انسان از جنسیت های مختلف با رشته زرین و مقدس ازدواج، زندگی خود را به هم گره زده اند.

آنها در چتر مستحکم وفا و صمیمیت با هم چون تن واحد نزدیک و محیط حیات مشتکر خود را با به وجود آوردن فرزند یا فرزندان، بیش از پیش تقدس، گرمی و زیبایی بخشیده اند.

خانواده ایرانی

خانواده ایرانی

این زیبایی مملوء از لذت و گرمی می تواند دوام دار بوده و برای همیشه فروغ سعادت را در گوشه های پنهان و پیدای خانه شان گسترده باشد، ولی مشروط بر اینکه زن و شوهر هم عقیده بوده و نظریات شان در ساختار یک زندگی با هم و مشترک یکی باشد و هر یک از مسئولیت ها، و وجایب خویش در قبال خانه و خانواده آگاهی کامل داشته و برای حفاظت از خوشی های خانوادۀ خویش آماده پذیرش زحمات و قربانی ها باشد.

در نتیجه ادامه زندگی دو انسان کامل و سالم، طبیعی است که کودکان متعددی پا به عرصه هستی می نهند و با گذشت زمان یکی پی دیگری بزرگ می شوند. واضح است که این کودکان شیرین هم از جملۀ افراد جامعه خویش به شمار می آیند که هر یک از این ها در زندگی آینده خویش امکان دارد بار دوش فامیل و جامعه و یا حامی منافع و مصالح آن باشد. اگر خدای ناخواسته فرزند خانواده به صورت یک عنصر مضر با کردار منفی در جامعه عرض اندام کند و باعث درد سر و ناراحتی ماحول و افراد دور و پیش و سایر اعضای اجتماع گردد، واضح است که نام و حیثیت فامیل هم به زمین می خورد و مردم هم تقصیر را به گردن پدر و مادر آن می اندازند. و چنین اظهار عقیده می دارند که مادر و گدر نامبرده را مثل حیوان پرورده اند، نان داده اند و ادب نکرده اند، چون هیچ توجهی به تربیت سالم وی نکرده اند.

ولی اگر فرزند یک خانواده با خوی و خصلت نیک و انسانی مزین باشد، باز هم به نمایندگی از خانوادۀ خویش در متن جامعه از شهرت خوبی برخوردار می شود و افتخارات تربیت سالم وی نصیب والدین به ویژه مادر می گردد. چونکه با کسب تربیت و آموزش سالم توانسته است در راه ترقی و تعالی کشور و مردم مصدر خدمات ارزنده گردد.

اهمیت و ارزش خانواده به صنف یک نهاد اجتماعی بدون تردید یک مسئله می باشد.

اثرات روش های خانواده بالای روحیه کودکان و فعالیت های روزانه آنها و روابط ایشان با همسالان و اعضای دیگر فامیل به وضاحت ظاهر می شود.

نقشی را که بزرگان فامیل در حضور کودکان اجرا می کنند تأثیرات آن در قسمت های مختلف زندگی آنها چون عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و نیز ساختار حیات انسانی آنها نمایان است.

خانواده ها در هر صورت و هر حالت در مقابل یکدیگر تعهداتی دارند، به ویژه در مقابل فرزندانشان …

عوامل تشکیل خانواده

تأسیس و تشکیل خانواده منحیث یک پایۀ مستحکم اجتماعی در زندگانی انسانی به صفت یک اصل خیلی با ارزش و عمیق شناخته شده است.

انسان به اقتضای فطرتش مجبور است که زندگی خود را در جامعه خویش تنظیم نماید و به خاطر اینکه جزء و حصه یی از جامعه می باشد و یا شمرده می شود به فکر تشکیل خانواده می افتد.

همین که به این خواست خویش نایل آمد، به منظور بقای نسل بشری به تولید کودکان خود را مکلف می داند. به خاطر اینکه انسان ذاتاً مخلوق اجتماعی است، پس نمی تواند به تنهایی به حیات خویش سر و سامان دهد و به خوشبختی واقعی برسد. همان است که به مقتضای فطرت به ازدواج و زندگی مشترک دست می یابد. او می خواهد که این حقیقت را اثبات رساند که انسان، چه زن و چه مرد، نمی تواند تنها با خودش در تشکیل بشریو پروسه توسعه آن سهم بگیرد، پس به همین دلیل ازدواج می کند و در ادامه و توسعه نسل بشر نقش خویش را ایفا می نماید.

اعضای خانواده

این یک امر واضح است که اعضای خانواده را پدر و مادر و فرزندان ایشان تشکیل می دهند. مگر مردم ما اکثر به صورت دسته جمعی هم زندگی می نمایند. که این زندگی مشارک آمیز در اطراف کشور، در روستاها قراء و قصیات بیشتر رواج دارد. و بزرگان فامیل تقریباً هیچ گاه از ته دل رضایت نمی دهند که اعضای فامیل از هم دور باشند، به ویژه قبول ندارند که پسر و نواسۀ شان جدا از چوکات حویلی آنها زیست نمایند.

طور مثال : بزرگ فامیل پدر محاسن سپید خانواده است که پنج پسر جوان و بالغ دارد، که همۀ شان یا دو سه تن شان متأهل و صاحب فرزند هم هستند. با وجودی که عروسان فامیل و تعدادی از فرزندان و کودکان با تمام وجود علاقه دارند که زندگی مستقلی را اختیار کنند، ولی پدر و مادر موی سپید به این نیاز آنها مخالف اند و هیچ گاه رضایت نمی دهند و جدایی از آنها اگر چه در یک منطقه هم باشد، برای شان غیر قابل تحمل است. از سوی دیگر پابند عتعنات منطقه خویش هم هستند و استدلال می نمایند که : مردم فریه خواهند گفت که اینها مردمان بد گزاره اند و نمی توانند با هم سازش داشته باشند.



:: موضوعات مرتبط: خانواده، ،
:: برچسب‌ها: خانواده, زندگی, فرزند,
نوشته شده توسط Maryam Khayami در شنبه 8 خرداد 1396

مطالب پیشین

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد


Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by noghtehchin